Kraftig salgsvekst for alkoholfritt øl
De ferskeste tallene fra Bryggeri- og drikkevareforeningen viser at det totalt ble solgt over 40 prosent mer øl klasse A – det vil si øl under 0,7 prosent alkohol – i februar i år enn samme måned i fjor. Markedsleder Ringnes har også opplevd en tosifret vekst.
– Starten på året har vært eventyrlig, med en tosifret vekst for oss. Vi er helt sikre på at vi kommer til å selge mer øl uten alkohol denne påsken enn vi gjorde i fjor. Flere og flere velger dette som et godt, sunt og sporty alternativ. Det er perfekt for de som velger en aktiv påske, sier Pål Strutz, kategoriansvarlig for alkoholfritt øl hos Ringnes.
Et sunt og godt alternativ i skisporet
– Øl uten alkohol smaker godt, det er sunnere enn mange andre alkoholfrie alternativer og det er lettere tilgjengelig enn øl med alkohol. Du kan for eksempel kjøpe det både på skjærtorsdag, langfredag, 1. påskedag og 2. påskedag, nyte det i skisporet eller på afterski, før du setter deg i bilen for å kjøre hjem, sier Strutz.
Alkoholfritt øl inneholder langt færre kalorier enn sukkerholdig brus, og har til og med færre kalorier enn lettmelk.
Sunnhet og kontroll er viktige faktorer
– Vi ser at det særlig er yngre kjøpegrupper som er mer opptatt av sunnhet, kontroll og helse. Helseaspektet er et stort poeng for millennials – de som er født mellom 1980 og 2000, sier Strutz.
Det å velge alkoholfritt øl nå er en grundig etablert trend både i Norge og ellers i Europa.
– Det har vært en kraftig økning i salget de siste årene. I 2018 skjøt det fart og det ble solgt over 10 millioner liter øl uten alkohol, som er det høyeste årlige volumet noen sinne.
Mange nye merker og smaker driver også salget
Ringnes, med ølmerket Munkholm i spissen, har over 50 prosent markedsandel innen øl klasse A. Bryggeriet har som mange andre utvidet sitt utvalg av alkoholfritt øl, både innen merkevaren Munkholm og med øl fra andre bryggerier.
– Vi har nettopp lansert Brooklyn Special Effects, en ny alkoholfri variant fra det populære New York-bryggeriet. Et økende utvalg av skikkelig smaksrike øl er en annen sentral forklaring på det raskt økende salget som vi nå ser, sier Strutz.
Økte salg med dedikerte kjøleskap
Med den økte etterspørselen etter alkoholfrie alternativer, har Ringnes sammen med dagligvarekjedene også valgt å tilby nye måter å gjøre øl uten alkohol lettere tilgjengelig på.
– I fjor lanserte vi blant annet egne kjøleskap for øl uten alkohol i butikker over hele landet. Dette alene økte salget med hele 55 prosent i de butikkene som kunne tilby kaldt alkoholfritt øl sammenlignet med de butikkene som ikke solgte det kaldt, sier Strutz.
Salget av alkoholfritt øl øker også ellers i Europa, og det kommer stadig nye merker på markedet – både fra de store, etablerte bryggeriene og fra mindre og uavhengige craft-bryggerier.
For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Øl uten alkohol er også et alternativ til påskens båtpuss.Videokanal
Nøkkelord
Kontakter
Pål StrutzKategoriansvarlig for alkoholfritt øl hos Ringnes
Tel:414 66 608pal.strutz@ringnes.noBilder
Om Ringnes
Ringnes AS er Norges største bryggeriselskap med ca. 900 medarbeidere. Selskapet eies av Carlsberg Group, som er et av verdens ledende bryggerikonsern. Vi leverer øl, brus og vann til hele det norske drikkemarkedet og vi er stolte av våre mange populære merkevarer!
Følg pressemeldinger fra Ringnes
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ringnes på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Ringnes
Norges sprekeste 90-åring26.3.2024 11:36:23 CET | Pressemelding
Solo, en av Norges mest kjente og kjære merkevarer, fyller 90 år. I flere tiår har den gule brusen vært en selvskreven del av norske påsketradisjoner og skapt glede og god stemning i norske hjem og hytter.
Det blir Solofest i påsken21.3.2024 13:59:46 CET | Pressemelding
For veldig mange er Solo en ufravikelig del av påskehyggen. Med et forventet forbruk på rundt 7 millioner liter Solo i og rundt påske, tilsvarer dette over 20 prosent av det årlige salgsvolumet til den folkekjære brusen.
Pepsi MAX i ny drakt19.3.2024 13:31:27 CET | Pressemelding
Denne uken kommer de første Pepsi MAX-boksene og flaskene med nytt design ut i butikkene. Endringene er en del av en global konseptfornyelse fra PepsiCo.
Grøttland til Ringnes29.2.2024 15:28:59 CET | Pressemelding
Ringnes styrker seg på kommunikasjon og bærekraft når Jeppe Grøttland går inn i en nyopprettet rolle som senior kommunikasjonssjef med ansvar for ESG fra 1. mars.
30 år siden Imsdaleventyret startet12.2.2024 11:42:08 CET | Pressemelding
- Da vi under OL på Lillehammer lanserte Imsdal, var det mange som var skeptiske. Vi fikk høre at vann på flaske ville være som å selge sand i Sahara. 30 år senere – med fasiten i hånd – kan vi trygt si at skeptikerne tok feil, sier merkevaresjef for Imsdal i Ringnes, Josefine Hagatun.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom