Kort ned ventetiden med en brannøvelse

Adventstiden er tradisjonelt en ventetid, spesielt for barna. Julen skal ikke feires på forhånd, men den skal forberedes. I lys av statistikken som viser at desember er årets klart verste brannmåned er derfor vår anbefaling å gjennomføre en brannøvelse med familien før jul. Gjennom denne øvelsen blir man garantert bedre rustet til å takle en eventuell hendelse.

Gjennomfør en brannøvelse med familien før jul. Det gjør deg bedre rustet til å takle en eventuell hendelse.

Desember er årets klart verste brannmåned og i jule- og nyttårsuken brenner faktisk hele 50 prosent flere boliger enn ellers i året. De fleste av oss gjennomfører brannøvelser regelmessig på jobben eller på skolen. Dessverre glemmer mange familier å gjennomføre brannøvelse i hjemmet, stedet hvor man tilbringer mest tid – ikke minst nå i julen.

Tallene har sammenheng med at vi i julen koser oss med god mat og hyggelige kvelder med levende lys og fyr på peisen. I følge statistikken øker brannfaren i selve høytiden, særlig uken mellom julaften og nyttårsaften er utsatt. Dette er en påminnelse om at alle bør være ekstra oppmerksom på brannfaren i julen.

I følge Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) frykter 50 prosent av alle nordmenn brann i eget hjem, men de er likevel dårlig forberedt. Nær halvparten av barnefamiliene mangler en gjennomtenkt plan for hvem som gjør hva i tilfelle boligbrann.

Varm film om å gjennomføre en brannøvelse

-Sector Alarm har laget en varm film om å holde hodet kaldt. Vårt mål er å bidra til økt brannsikkerhet i Norge. Dette vil vi gjøre gjennom å opplyse om brannsikkerhet og oppmuntre familier til å gjennomføre brannøvelser, sier administrerende direktør i Sector Alarm Viggo Skeisvoll.

Gjennomfør brannøvelse før jul

I en stresset situasjon er det viktig å vite hva man skal gjøre og hvordan. Ikke minst kan barn bli redde og gjemme seg under sengen eller i et skap når røykvarsleren piper. Det er derfor viktig at de føler seg trygge og vet hva de skal gjøre. Vår oppfordring er derfor å gjennomføre en brannøvelse før jul – det bidrar til at man står mye bedre rustet til å takle en eventuell krisesituasjon, i tillegg korter det ned ventetiden for barna. Som belønning kan du her laste ned Diplom til barna fra vår hjemmeside. http://sectoralarm.no/uploads/Diplom_brannovelse2.pdf

Hvorfor brenner det?

Det er de typiske brannårsakene som øker i desember: Glemte gryter på komfyren og uforsiktighet ved bruk av levende lys. Ikke så rart, ettersom vi i desember gjerne koker og steker mer mat enn vanlig. Det tennes også langt flere levende lys enn vanlig. I tillegg slår vi på all mulig slags elektrisk julebelysning. Det hele toppes med farlig fyrverkeri i nyttårshelgen.