Kontrolltiltak virker mot sin hensikt

For noen ledere er kontrolltiltak og overvåkning fristende metoder å bruke, kanskje motivert av et ønske om effektivisering og flere målbare data. En fersk studie viser at det skaper mistillit og dreper motivasjon.

Foto: NTB/Scanpix

Studien er gjort av forskningslederne Helge Svare og Vilde Hoff Bernstrøm ved Arbeidsforskningsinstituttet, OsloMet, og baserer seg på tall fra YS Arbeidslivsbarometer.

At følelsen av å bli overvåket og kontrollert slår uheldig ut, overrasker ikke Svare og Berntstrøm. I en kronikk i Ukeavisen Ledelse, skrev de blant annet: «Å sende de ansatte signaler om at de ikke har ledelsens tillit, kan resultere i ansatte som yter dårligere. Tidligere studier har vist at mestringsfølelse og indre motivasjon gir ansatte vilje til å yte ekstra, og fører til bedre arbeidsprestasjoner».

Lavere mestringsfølelse

Studien viser nettopp at overvåkning går utover den indre motivasjonen, opplevelsen av tillit, og fører til lavere mestringsfølelse.

-Dette er ikke overraskende. Men vi ser at opplevelsen av å motta tillit blir stadig mer anerkjent som viktig på arbeidsplassen. Det er ikke tilstrekkelig at ledelsen stoler på sine ansatte. De ansatte må også selv kunne oppfatte denne tilliten, forklarer Bernstrøm til Dagens Perspektiv.

Mange metoder

Det er mange måter overvåkning og kontroll kan gjøres på.

(...)

Les hele saken her!

Foto: NTB/Scanpix

God ledelse skaper verdier for Norge og trivsel på små og store arbeidsplasser. Med gode ledere får vi færre konflikter, og bygger et bedre samfunn.

Når spurte lederen din sist hva du trenger?11.9.2018 15:06Aktuelt

Unge medarbeidere vil jobbe i bedrifter med gode verdier, og ha en leder som evner å se dem. Det betyr noe hva du som leder står for, ikke at du er best på ditt fagområde. Men du må forstå hva bedriften trenger av kompetanse. For å oppfylle den delen av jobben må du vite hva som rører seg og ha tett og nær kontakt med medarbeiderne. -Hvem vil jobbe for meg? Hva kan jeg som leder by på? Det er spørsmål man må stille seg i dag, slår Trine Larsen i Hammer & Hanborg fast.