Kulturtanken

Konferanse om kvalitet i kunst og kultur til barn og unge

Hva er god kvalitet i kunst og kultur rettet mot barn og unge, og hvordan måler vi det? En sentral diskusjon i all produksjon, formidling og kritikk av kunst - også i Den kulturelle skolesekken Kulturtanken inviterer til Fou-konferanse, med påfølgende workshop, om kvalitet i kunst og kultur til barn og unge. Kulturminister Trine Skei Grande kommer for å holde åpningsinnlegget.

Kulturminister Trine Skei Grande. Foto: Cathrine Jakobsen

Kulturtanken har et overordnet ansvar for kvaliteten på tilbudet og for forsknings- og utviklingsarbeidet i Den kulturelle skolesekken (DKS). Det er mange oppfatninger om kvalitet blant leverandører, utøvere, mottakere og brukere både innenfor og utenfor DKS. FoU-konferansen ønsker å belyse noen aktuelle diskurser i dette feltet, og spør blant annet: Hvilke kvalitetsdiskurser råder i kunst og kulturfeltet for barn og unge? Hvordan kan kvalitetsprinsipper bidra til utvikling og fornyelse av kvaliteten i DKS?

Vi får høre om erfaringene og kontroversene rundt kvalitetsmålinger i kunst og kultur fra blant annet fra Arts Council England ved Carl Stevens og Ben Lee fra Shared Intelligence (England).

Videre gjestes konferansen av Trine Bille fra Copenhagen Business School, Lisa Nagel fra Aschehoug Barn og ungdom, Arild Raaheim fra Universitetet i Bergen, Øyvind Prytz fra Norsk Kulturråd og Lisbet Skregelid fra Universitetet i Agder.

Dag to blir det workshop om utvikling av kvalitetsprinsipper for Den kulturelle skolesekken.

- Kunstnerisk og formidlingsmessig kvalitet er ikke noe som lar seg entydig definere. Men å sette ord på kvalitet er likevel ikke det samme som å lukke diskusjonen – tvert imot, sier prosjektleder i Kulturtanken, Gustav Jørgen Pedersen.

Workshopen skal resultere i et eller flere skriftlige utkast til kvalitetsprinsipper for Den kulturelle skolesekken, og deltakerne skal deretter diskutere om det er en god idé å arbeide videre med prinsippene.

Tid:
Konferanse: torsdag 8. november -  kl 10:00 til kl 16:30 (påfølgende Tapas og åpen mikrofon)
Workshop: fredag 9. november - kl. 09:00 - 13:00 (påfølgende lunsj)

Sted:
Kulturtanken, Nydalen i

Konferansen strømmes på kulturtanken.no o Kulturtankens Facebook.

Kulturminister Trine Skei Grande. Foto: Cathrine Jakobsen

Om Kulturtanken

Kulturtanken
Postboks 4261 Nydalen

22 02 59 00http://www.kulturtanken.no/

Følg saker fra Kulturtanken

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Kulturtanken på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Kulturtanken

Kulturtanken og Netpower har inngått avtale om utvikling av ny portal for Den kulturelle skolesekken.2.11.2018 13:10:11 CETPressemelding

Det har lenge vært behov for forenkling av byråkratiet i ordningen Den kulturelle skolesekken (DKS). Blant annet blir det i rapporten «Utredning av administrativt system for Den kulturelle skolesekken» (Rambøll, 2015) konkludert med at det er et behov for et administrativt system som understøtter prosessene i ordningen. Kulturtanken skal imøtekomme disse utfordringene, og har i dag inngått avtale med Netpower Web Solutions AS om utviklingen av en ny portal og nytt fagsystem for DKS.