Testerne

Komplett Bank setter opp lånerenten - Prosentøkning på hele 25,13 %

Komplett Bank har nå satt opp sin nominelle maksimumsrente på forbrukslån. Det tilsvarer en prosentøking på hele 25,13 hva gjelder deres nominelle maksimumsrente. Testerne håper for lånekundenes del at resten av forbrukslånbankene ikke følger etter.

Fra 19,9 % til 24,9 %

Komplett Bank har frem til nå hatt en fra-til nominell rente for forbrukslån på 7,9 % til 19,9 %. Ny fra-til-rente er nå 7,9 % til 24,9 %. Prosentøkningen, eller prisøkningen om du vil for nye lånekunder som får bankens høyeste nominelle rente er dermed på hele 25,13 %. Dette kan fort utgjøre flere tusen kroner i økte renteutgifter per år for nye lånekunder. Hva dette utgjør i reelle økte lånekostnader for nye kunder etter rentehevingen avhenger av deg som lånesøker og hvor mye du låner da Komplett Bank gir rente- og lånetilbud basert på hver enkelt lånesøknad (renten settes individuelt per lånesøker).

Vi håper for lånekundenes del at resten av forbrukslånbankene ikke følger etter. Og vi ser ikke behovet for denne renteøkningen med tanke på den lave rentebanen og renten ellers i markedet, sier Arild Grepstad i Testerne

Generelle tips ved økte rente

Lån billigst mulig ut i fra når og hva du trenger pengene til, og hvilke lån som er tilgjengelig for deg. Her er noen enkle og generelle tips for hvordan du kan kutte i unødvendig rentekostnad. Testerne anbefaler alltid at du søker lån hos flere banker for å se hvilken som gir deg best tilbud, da lånetilbudets rente og gebyr varierer etter lånesøker.

✅ Vær forberedt på renteøkning og sjekk om du tåler økt rente på dine lån

✅ Bytte bank/utlåner?

✅ Rydd opp i økonomien din ved for eksempel å refinansiere, gjør andre smarte forberedelser og lån billigst mulig

✅ Ikke lån mer enn du kan betjene, også ved økt rente

✅ Betal ned gjeld med høy rente før gjeld med lavere rente

Komplett Banks representative priseeksempel (renteeksempel) er uendret: Eff. 16,90 %, 65 000 o/5 år, Etabl.geb 640, Kost. 29 333, Tot 94 333.

Om Testerne

Testerne
Ullern Allé 41

21 94 47 34https://www.testerne.no/i-media/

Testerne ble skapt tilbake i 2012 med et ønske om å bidra til at norske forbrukere enkelt kan finne produkter som passer best til sine behov og ønsker, slik at de får mest mulig ut av sin personlige økonomi.

Derfor tilbyr vi gratis og transparente forbrukernettjeneste som er åpne for alle, hvor vi tester og sammenligninger produkter. I tillegg tilbyr vi tips og informasjon.

TESTERNE har ved flere anledninger blitt benyttet som eksperter på lån, kredittkort og forsikring av ulike mediehus som Finansavisen, Hegnar.no, Dagbladet.no, ABC Nyheter og Klikk.no.

Testerne liker å grave dypt i undersøkelsene, og gjør dermed ofte interessante og for mange overraskende funn som kan ha betydelig påvirkning på lommeboken til forbrukerne.

- Norges mest brukte lån- og kortsammenligner siden 2012. Over 600.000 nordmenn benytter seg årlig av våre tjenester.

Følg saker fra Testerne

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Testerne på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Testerne

Var du uheldig i ferien? Dette kan dekkes av reiseforsikringen8.8.2018 14:48Pressemelding

I følge Finans Norge meldes det årlig rundt 300.000 reiseskader til forsikringsselskapene og erstatningssummene ligger tilsammen på rundt 2 milliarder kroner per år. Ni av ti nordmenn kjøper reiseforsikring før de skal på utenlandsreise, ifølge Forbrukerrådet. Men flere og flere betaler også reisen sin med kredittkort som har inkludert reise- og avbestillingsforsikring, men mange er ikke klar over om eller når de dekkes av reiseforsikringen. Og at en faktisk kan ha krav på penger fra forsikringsselskapet.