Kom på VA-dagene i Midt-Norge!

På konferansen får du høre om hva Bodø vannverk gjorde da de fikk innbrudd i vanbehandlingsanlegget, du får lære mer om mikroplast og om dette er et problem for vannbransjen, samt lære om hoppekreps og hva det gjør med reservevannet vårt.
Illustrasjonsfoto: Pixabay

Formålet med konferansen 23.–24. oktober er å lage en samlingsplass for hele VA-bransjen i Midt-Norge. Målet er at ulike aktører (kommuner, konsulenter, leverandører og universitet/høgskoler) møtes for faglig påfyll, erfaringsutveksling og nettverksbygging.

– VA-dagene favner bredt, og skal være den naturlige møteplassen for både planleggere og driftsoperatører, sier forskningsleder Maria Barrio i SINTEF Byggforsk.

Fra innbrudd til hoppekreps

På programmet står blant annet innbruddet på vannbehandlingsanlegget til Bodø vannverk, samt IT-sikkerhet og risikoanalyse for driftskontrollsystemer. Vi får vite om mikroplast er et problem for vannbransjen i Norge, og hvordan ressursene fra avløpsslammet kan brukes. Utfordringer knyttet til reservevann – blant annet hoppekreps – blir også et tema.

Konkurranse

Den regionale semifinalen i kåringen av Midt-Norges beste drikkevann finner også sted på konferansen. Det blir konkurrert i to klasser; grunnvannsanlegg og vannverk med overflatevasskilder.

23. og 24. oktober 2018
Scandic Hell, Trondheim

Se program og meld deg på her

Illustrasjonsfoto: Pixabay

SINTEF Byggforsk er et forskningsinstitutt for bærekraftig utvikling av bygg, infrastruktur og mobilitet. Vi skaper verdier for våre kunder og samfunnet gjennom forskning og utvikling, forskningsbasert rådgivning, sertifisering og kunnskapsformidling. Vi har spisskompetanse innenfor fagområder som arkitektur, bygg, vann, samferdsel og samfunnsøkonomi. Vi utvikler fremtidens løsninger for et bærekraftig samfunn.

Høye investeringer i SINTEF i 2023, EU kompenserer for lave nasjonale utlysningsnivåer26.4.2024 12:37:06 CEST | Pressemelding

I en tid med stort behov for nye løsninger holder forskningsvirksomheten i SINTEF bare så vidt tritt med inflasjonen. SINTEF utførte forskning for 4,2 milliarder kroner i 2023, gjennom 6.371 prosjekter for 3.341 oppdragsgivere. Det ble investert 321 millioner kroner i laboratorier, vitenskapelig utstyr og forskningsbygg. Uttellingen i EUs programmer for forskning og innovasjon var svært god.