Knut Anders Sørum sitt nye album er ute nå

På Knut Anders Sørum sitt nye album finnes ti splitter nye, personlige låter. Foto: Jan Tore Øverstad

Dom vonde orda er det fjerde studioalbumet til Knut Anders Sørum, og er ute i dag på Drabant Music.

– Dette er den mest positive plata jeg har skrevet, derfor har jeg valgt en litt mørk albumtittel, forteller Knut Anders Sørum om den nye skiva. Et album som består av ti nye låter, inkludert singelen «Du er så fin».

Her strekker temaene seg fra å finne roen i livet og bli tryggere på seg selv, til forelskelsen, brudd og livslang forpliktelse. På «Om en times tid» synger han for eksempel «Om en times tid har det værste gått forbi. Og med litt perspektiv kan du snart puste ut og inn», mens på «Nå er ælt nytt» spør han «Kæn du låvå å vara forsiktig? Kæn du låvå å vara snill? Detti kæn bli ganske skummelt, men je veit det er detti je vil».

Med andre ord er Dom vonde orda et dypt personlig album som hovedsak består av Knut Anders sine tekster og komposisjoner.

Hør Dom vonde orda her!

Knut Anders Sørum er totningen med den store stemmen, utdannet bonde og sier at han er ufølsom helt til han begynner å synge. Sørum vant «Stjernekamp» på NRK 1 høsten 2016, og har i etterkant fått lov til å besøke hele landet med sin egen musikk.

Nå kommer det mer. Dom vonde orda er det første studioalbumet han slipper på tre år, og vi er stolte over å få dele det med dere.

Foto: Jan Tore Øverstad
Foto: Jan Tore Øverstad
Artwork for Dom vonde orda

Vi representerer Gåte, Oslo Ess, Savoy, Anja Garbarek, deLillos, Ida Jenshus, Anna Kajander, Temporary, Falkevik, Waaktaar & Zoe, Viktor Wilhelmsen, Raga Rockers, The Dogs, Inge Bremnes, daelen, Tommy Tokyo, CC Cowboys, Jess Morgan, Pine Lake, ORBO, Munroe / Knutsen, Lila, Knut Anders Sørum, Edeema, Michael Krohn, Beckstrøm Kvartett, Samuelsen, Duve, og Zuma.

Viktor Wilhelmsen er ute med nytt album22.3.2019 10:00:00 CETPressemelding

Viktor Wilhelmsen er klar med sitt andre album på norsk. Knip igjen øyan inneholder ni sterke låter om tingenes tilstand. – Det å lukke øynene for å beskytte seg selv er en evne vi raskt utvikler som barn. Om vi ser noe skummelt kan vi bare lukke øynene, så forsvinner det kanskje av seg selv. Senere i livet lærer vi å ignorere ting som vi burde gjøre noe med, men som virker håpløst. Jo skumlere noe er, jo hardere kniper vi øynene igjen. På Stjolne mea fra 2017 gikk Viktor inn i sin egen dialekt og hentet fram vakre, mørke sanger, hvor musikken befant seg i et skjæringspunkt mellom Finnmark, Vest-Afrika og Amerika. Knip igjen øyan fortsetter der Stjolne mea slapp. Låtene utforsker de samme tekstlige temaene og musikalske byggesteinene, men tar det ett steg videre. – Jeg prøver å ikke tenke for mye når jeg skriver sanger; det får bli som det blir. Men i ettertid ser jeg ofte at låtene reflekterer den jeg var og det jeg visste da de ble til, på godt og vondt. Mange av låtene på Knip igjen

Ida Jenshus annonserer nytt album med fersk singel22.3.2019 09:12:11 CETPressemelding

Med «That Morning» vil Ida Jenshus vise en ny side av seg selv. Dette er den tredje låta hun slipper fra det kommende albumet From This Day On, som er ute 23. august på Drabant Music. «How could I give my heart away. Why am I longing for the words you’ll never say?» Slik åpner Ida Jenshus sin nye singel «That Morning», som følger «Love You A Little Less» og «Heartland» - to låter som har fått sterke spilleliste-plasseringer på NRK P13. Denne singelen ble skrevet sammen med den svenske trommeslageren og produsenten Per Eklund under et opphold i Stockholm, med formålet om å teste en annerledes retning. – Det er en bittersøt låt, selv om melodien er positiv. Det handler om det øyeblikket der man treffer noen og alt stemmer, samtidig som man vet at det ikke kommer til å bli noe av, men at det også er det som gjør det spennende, sier Jenshus. Resultatet er en låt som skiller seg ut fra hennes to forrige singler. Det poppete preget er definitivt der, blant annet med ABBA-inspirasjon som grun

deLillos slipper to nye singler15.3.2019 10:29:57 CETPressemelding

Etter å ha sluppet singlene «Hvitvin», «Kokken Tor (Akustisk)» og «Plage» i fjor, hvorav sistnevnte ble A-listet på NRK P1 over en lengre periode, er Lars, Lars, Øystein og Lars klare for å ta 2019 med storm. I løpet av sin snart 35 år lange karriere har deLillos sluppet 17 studioalbum, to liveplater, og en bråte med hitsingler. Dette har sørget for at de har funnet flere Spellemann-priser, og har kunnet spille tusenvis av konserter landet rundt. I november kommer deLillos sitt nye album, men aller først finnes det fra og med nå to splitter nye låter. Hør «Bare gråte» her, og hør «Rulle» her! Lars Lillo-Stenberg forteller at «Bare gråte» handler om at han selv har ventet på at noe skulle skje, for så å skjønne at det har skjedd uten at han fikk det med seg. – Det er vel slik det føles å komme i overgangsalderen, også for menn, sier han. – Men heldigvis, det handler om følelser som forandrer seg fra dag til dag. et ønske om å bare gråte resten av livet, er ikke et konstant behov. For nå

Anna Kajander er ute med «Idioti»15.3.2019 10:14:04 CETPressemelding

– Dette har vært en vanskelig låt å fullføre, og det tror jeg er fordi jeg ikke helt har visst hva den skulle være for meg, sier Anna Kajander om dagens ferske låt. Hennes tredje singel, «Idioti», ble skrevet for fire år siden inne på soverommet på Frogner i Oslo. Det startet da hun var ute og gikk en tur, og plutselig kom på den første strofen i sangen: «Du kasta en vind i øyan på mæ, du trur at æ skal fortsett å smil fint til dæ». Selv beskriver hun sangen som en mikstur av melankoli og opprørskhet. – Den handler om når det dukker opp noen som du trodde hadde mistet makten over deg, men så viser det seg at det ikke er tilfellet, forteller hun. Hør «Idioti» her! Anna Kajander er Nord-Norges nye, kraftfulle stemme. I fjor sommer slapp 24-åringen sin debutsingel «Sabla fin», som gikk inn på NRK P1 sin spilleliste i ti uker, havnet på toppen av Spotify sin Norway Viral 50-liste, og ble førpremiert hos «Ruben» på NRK P3. Anna slapp i tillegg singelen «Omforlatelse» i november, og har spil

Keep Coming Back Band er ute med nytt album8.3.2019 11:59:42 CETPressemelding

Ni musikalske fortellinger om levd liv, kjærlighet og tung rusmisbruk. Det er dette som er Hjula ruller; det nye albumet til Keep Coming Back Band som er ute i dag. Keep Coming Back Band består av fire menn som alle har gjennomgått noe helt ubegripelig for de aller fleste. De møttes gjennom musikken, men felleskapets røtter stikker enda dypere. Alle fire har gått igjennom tungt rusmisbruk, men kom ut på den andre siden med liv og sjel i behold. Bandets historie er et moderne eventyr, men som albumtittelen antyder går veien fortsatt videre. Hjula Ruller er ni musikalske fortellinger om levd liv, fra lykkelige kjærlighetserklæringer i «Jeg er klar» til skildringer om rusflukt fra mørke rom i «Sjuk». Her skildres gleden og fortvilelsen ved å være menneske, levert med en innlevelse og nerve som treffer en universell følelse hos lytteren - enten vi våkner i en hotellsuite eller i en container. Keep Coming Back Band har et personlig musikalsk avtrykk som kommer til sin rett uansett hvilken d

Ny ellevill musikkvideo fra 4ETG1.3.2019 15:22:45 CETPressemelding

Er dette en hyllende diss eller dissende hyllest? You be the judge! «Ikke tren bort rumpa (Harms anthem)» er en humoristisk låt av 4ETG som er ute nå. Låten bærer med seg et sunt budskap, nemlig at man ikke burde trene bort rumpa si. I dette tilfellet går oppfordringen direkte til Vegard Harm, etter hans treningsorienterte braksuksess «Vegard X Funkygine». Se musikkvideoen her, og legg låta i spillelista di her! 4ETG er en YouTube-kanal drevet av profilene Martha Leivestad, Jonas Lihaug Fredriksen, Henrik Hildre og Henrik Farley, Med utallige videoer på YouTube sine trending-lister siden 4ETG sin oppstart i mai 2018 er det ingen tvil om at denne gjengen kan sakene sine.