Klarna med kraftig global vekst i 2018

Stockholm, 29 april 2019 - Et skarpt fokus på å tilby en handleopplevelse i verdensklasse fortsetter å øke bruken av Klarnas tjenester både hos butikker og forbrukere. Selv om veksten er sterk både globalt og i Norden, er fortsatt de videre vekstmulighetene store.

Klarna Bank AB, en av de ledende globale betalingsleverandørene, har i dag offentliggjort sin årsrapport for 2018. Denne viser et nytt sterkt år for selskapet med 36 prosent økning av det globale salgsvolumet (til SEK 252 mrd.) og en økning av nettoomsetningen med 31 prosent, til SEK 5 451 mill. (SEK 4 158 mill. 2017).

Klarnas tilbud fortsetter å tiltrekke seg forbrukere og butikker i alle markeder. Flere enn 130 000 butikker bruker nå Klarna. 25 000 av disse er nye kunder som kom i løpet av 2018. I gjennomsnitt foretas det nå 1 million transaksjoner daglig med Klarna.

Blant de nye globale butikkene er blant annet IKEA, H&M (inklusive COS, & Other Stories, Monki, Weekday og Afound), Ticketmaster og Sonos. Også antallet forbrukere som benytter Klarna vokser. I løpet av 2018 økte antallet med 26 millioner nye brukere. I flere markeder gjennomfører i snitt over 70 prosent av forbrukernes gjentakende transaksjoner gjennomført med Klarna.

Klarna tok tidlig i 2018 en strategisk beslutning om å øke sine investeringer vesentlig for å styrke hovedfokuset på videre vekst. Store investeringer i mennesker, globale systemer og produkter ble gjort for å styrke kapasiteten, optimalisere tilbudet og støtte fremtidige forretningsmål. Dette ble også gjort for å fortsette og utvikle tjenester og produkter i verdensklasse, for både forbrukere og butikker. Samtidig som disse investeringene har gitt et lavere resultat på 105 MSEK (346 MSEK), har det allerede gitt en positiv effekt som kommer til å vedvare.

Sterk vekst i Norden, men fortsatt store vekstmuligheter

Klarna beholder sin markedsledende posisjon, og den sterke veksten fortsetter også i Klarnas mest modne marked, Norden. Veksten gjelder både salgsvolum, inntekter, antall transaksjoner, nye butikker og flere kunder. Veksten er et resultat av Klarnas fortsatte investeringer for å styrke tilbudet til både butikker og forbruker. Det skal oppnås ved å gjøre brukerreisen og kjøpsopplevelsen enda mer personlig og individtilpasset. Dette forbedrer forbrukerens opplevelse og butikkens salg.

- 2018 var et år med fortsatt stor framgang og sterk vekst for Klarna på det nordiske markedet. Dette er et resultat av vårt klare fokus på økte investeringer i vår overordnede kapasitet og tilbudet til forbrukere og butikker. Med vårt konsept «Klarna Everywhere» er ambisjonen at du som kunde skal kunne bruke Klarna overalt, uavhengig av om du handler i en fysisk butikk, med kort eller Klarna Instore, i Klarna-appen eller på nett. Slik øker vi fleksibiliteten og kontrollen for den enkelte forbruker, og blir en viktig del av deres hverdag. Dette gir også stor merverdi for våre butikker som kan tilby sine kunder en optimal kunde- og kjøpsopplevelse. Dette kommer vi til å fortsette å fokusere hardt på, sier Chief Product Officer og Nordensjef for Klarna, David Fock.

Klarna beholder dermed sin ledende posisjon i Norden, med fortsatt vekst hos eksisterende butikker og et stort antall nye butikker. Veksten skjer både blant store butikker og i SMB-markedet, ikke minst gjennom den automatiserte onboarding-prosessen som ble lansert i 2018.

Hele 6500 butikker globalt har også lansert Klarnas nye Instore-løsning. Denne har skapt stor interesse og har vokst også i Sverige og i Norden.

Kunder som Skistar, MatHem.se, Elgiganten, NA-KD og Synsam har valgt å styrke samarbeidet med Klarna ved å tilby flere av Klarnas produkter i nye kanaler eller gå inn i nye markeder sammen med Klarna. Blant de helt nye kundene finnes for eksempel møbelkjeden Svenssons I Lammhult, Willys, Hemkøp, Expedia Group, Hotels.com, Maxbo og Skincity.

I 2018 ble også den nye Klarna-appen lansert på alle markeder, og antallet brukere av den i Norden øker kontinuerlig. Med appen får du en bedre kontroll over dine betalinger og din egen økonomi. Du kan også handle direkte i appen.

Sverige var det første markedet som lanserte det nye og kostnadsfrie Klarna-kortet. Så langt har nærmere 100 000 kort blitt utstedt i Sverige. Kortet er også koblet til både Apple Pay og Google Pay. Dette gir kundene enda mer fleksibilitet og gjør det mulig og enkelt betale med telefonen. Nylig ble også Klarna-kortet lansert i Tyskland, og flere markeder kommer vil følge

I fjor ble det også lansert et nytt finansieringsprogram (bedriftslånet Boost) for små og mellomstore bedrifter. Dette demokratiserer og forenkler tilgangen til kapital, og har allerede fått mye oppmerksomhet i SMB-markedet. Tidlig i 2019 lanserte Klarna, i forkant av innføringen av PSD2, sin Open Banking-plattform for bedriftsmarkedet. Dette er en plattform som gir banker, fintechs og andre virksomheter tilgang til mer enn 4300 banker gjennom et eneste API, og slik fremmer både konkurranse og innovasjon blant virksomhetene og bedre tjenester for forbrukerne. Open Banking-plattformen er allerede startet opp i Sverige, og kommer i løpet av kort tid også til å tilbys flere andre markeder.

Fremgangsrikt år for Klarna i Norge

- 2018 har vært et fremgangsrikt år for Klarna i Norge. Den fortsatte veksten har vært drevet frem av et enda bedre tilbud til både butikker og forbrukere. Vi har også fått på plass forsterkninger i vår lokale organisasjon og en markedsføring som har styrket merkevaren Klarna. Vi ser et fortsatt stort vekstpotensial på det norske markedet, både online og i fysiske butikker. Vi kommer til å fortsette å investere i nye produkter og tjenester for å kunne tilby enda smidigere opplevelser, både for forbrukeren, butikkene og våre partnere, alt for å tilby en kundereise i verdensklassen, sier Norgessjef i Klarna, Jani Tyyni.

Om Klarna

Biskop Gunnerus' gate 14A

21 01 89 91https://www.klarna.com/no/

Om Klarna
Klarna er en av Europas ledende betalingsleverandører og en nylig lisensiert bank som ønsker å revolusjonere betalingsløsningene for forbrukere og virksomheter. Klarna ble etablert i Stockholm i 2005, og gir forbrukerne muligheten til å betale nå, senere eller dele opp over tid. Dette gir en enkel, trygg og fleksibel handleopplevelse. Klarna har i dag 130 000 handelssteder. Klarna har 2 500 ansatte og er virksom i 14 land.