Kjøtt fra grasfôra kyr klart for grillsesongen
Fra torsdag 16. juni blir produktene å finne i utvalgte KIWI-butikker på Østlandet.
– Interessen for grasfôra kjøtt og ku er en internasjonal trend. Forbrukere ønsker best mulig ressursutnyttelse og kjøtt fra kyr som får mest mulig naturlig fôr, sier konserndirektør Kjell S. Rakkenes i Nortura.
I Norge har vi store grasvoller og naturlige beiteområder for husdyr. Dette har Nortura nå unyttet til mer bærekraftig produksjon, av kyr som nesten bare har spist gras gjennom livsløpet. I første omgang er det samlet om lag 4000 slike kyr.
– Vi håper at markedet er interessert i kjøtt fra grasfôra kyr og ønsker å utvide produksjonen til flere ulike storferaser og fra kvige og okse, sier Rakkenes.
Først i KIWI
Produktene vil selges i KIWI-butikkene.
– Kjøttprodukter fra grasfôra kyr passer ekstra godt inn i KIWIs profil, sier Harald Bregner, fagsjef for ferskvare og kvalitet i KIWI.
Fra torsdag 16. juni starter testsalget i utvalgte KIWI-butikker i Oslo, Drammen, Vestfold og Østfold. Utover høsten håper KIWI at produktene bli tilgjengelige i resten av landet.
– Da sørger vi for at kundene finner både Gilde entrecôte, mørbrad, indrefilet, ytrefilet og pepperbiff fra grasfôra kyr, fortsetter Bregner.
Mot selvforsyning
Til grunn for de nye produktene ligger den aller høyeste grad av dyrevelferd. Ku og kalv har gått fritt sammen, både i fjøset og på beite gjennom hele sommeren.
– Ved å la kua spise mest mulig gras, bidrar dette til å økt selvforsyning av dyrefôr, noe som er vår klare målsetting i det grønne skiftet, sier Rakkenes.
På gjengrodde stier
I Norge er vi vant til at sau, lam og geit livnærer seg på fôr fra inn- og utmarksbeite. At vi nå tar i bruk beitearealene til annen kjøttproduksjon, bærer mange fordeler med seg.
– At stadig flere kyr får beite bidrar til at vi motvirker gjengroing og bevarer kulturlandskapet. Og en positiv, lite kjent bi-effekt er at beiting opprettholder mangfoldet av arter, som insekter og planter som har beitemarka som sitt naturlige habitat, eller "bolig" i naturens verden, sier Rakkenes.
Kombinerer to mattrender
Det har blitt trendy å sette kukjøtt på restaurantmenyene i storbyer verden over, også her i landet. Kjøtt fra grasfôra kyr likedan, trolig som en motvekt til kjøtt fra gigantiske "feed-lots" blant annet i USA, der store antall dyr ales opp på rekordtid ved intensiv fôring med mye kraftfôr.
Dette er kriteriene for Nortura sitt kjøtt fra grasfôra kyr:
- Gilde- kjøtt fra grasfôra kyr kan maksimalt ha fått 10 prosent kraftfôr gjennom livsløpet. Som regel har kyrne kun fått mindre enn 5 prosent kraftfôr.
- Kua beiter på innmark og utmark i sommerhalvåret og fôres av ensilert grovfôr (rundballer) i vinterhalvåret
- Det lille kraftfôret som eventuelt gis, er for at vomma skal utvikles optimalt hos kalv og i forbindelse med fødsel. Ellers kun som lokkemiddel ved forflytning av buskapen
- Ku og kalv har gått fritt sammen i fjøset og ute gjennom hele sommeren
- Kalven får all melka fra kua.
Gilde kjøtt fra grasfôra kommer først i disse KIWI-butikkene
- Fornebuporten - Lysaker
- Kjørbo - Sandvika
- KIWI XL Strømsø senter og XL Ligosenteret - Drammen
- Moveien - Sandefjord
- Gauterød - Tønsberg
- Grålum – Sarpsborg
- Solli Plass – Oslo
Fakta om Nortura SA:
Nortura er en privateid slakteri og foredlingsbedrift. Eierne i Nortura er utelukkende bønder, og Nortura er organisert som et samvirke. Nortura produserer egg og kjøtt fra storfe, småfe, gris, kylling og kalkun.
Konsernet har virksomhet i flere land, men hovedkontor, verdiskaping og ansatte er primært i Norge. Nortura sysselsetter 5700 årsverk, fordelt på hjørnesteinsbedrifter i over 30 norske kommuner. Nortura omsatte for 22,2 milliarder kroner i 2015, og hadde et driftsresultat (EBITDA) på 997 millioner kroner.
Gilde, Prior, Eldhus og Thulefjord er de viktigeste merkevarene og produseres utelukkende med norsk egg og kjøtt.
Kontakter
Kjell S. RakkenesKonserndirektør Merkevarebygging og kommunikasjon
Tel:905 52 956kjell.rakkenes@nortura.noBilder
Om Nortura
Nortura er en av Norges største matprodusenter, med kjente merkevarer som Gilde og Prior.
Vi jobber hver dag for matglede, helse, bærekraft og verdiskaping over hele landet.
Følg pressemeldinger fra Nortura
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nortura på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nortura
Seier i retten for Nortura – vinner på alle punkter.19.3.2024 14:54:25 CET | Pressemelding
Nortura har i dag fått medhold på alle punkter i tingretten for vår tolkning av forskriften og vår håndtering av denne i underskuddssituasjonen vi har stått i den siste tiden.
Produktnyheter fra Nortura: Gode og smakfulle nyheter fra både Gilde og PRIOR20.2.2024 11:20:50 CET | Pressemelding
Til årets første lanseringsvindu kommer Nortura med seks spennende og smakfulle nyheter: Slakterens Beste kjøttboller fra Gilde og Crispy sticks fra PRIOR. I tillegg lanseres løvtynn grillet kyllingfilet fra PRIOR og to nye smaker i serien Gilde Turmat.
PRIOR i gang med ny og mer etisk produksjon av egg - uten avlivning av nyklekkede hanekyllinger15.2.2024 14:17:03 CET | Pressemelding
Som første eggleverandør i Norden har Nortura tatt i bruk ny teknologi som gjør det mulig å kun klekke høner. De første PRIOR-eggene fra den nye produksjonsformen kommer i butikk denne sommeren, og på sikt er målet en ny nasjonal standard.
Resultatforbedring i Nortura14.2.2024 09:40:25 CET | Pressemelding
Nortura leverer en resultatforbedring på over en halv milliard kroner i 2023. Driftsresultatet endte (EBIT) på 258 millioner kroner, og Norturas omsetning er for første gang over 30 milliarder kroner.
PRIOR-egg er nå rikere på jod!30.1.2024 06:00:00 CET | Pressemelding
PRIOR-egg fra Nortura er nå rike på jod, et tiltak for å styrke folkehelsen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom