KIWI fjerner 40 tonn salt fra norske middagsbord

Ifølge Helsedirektoratet er høyt saltinntak en av de største helseutfordringene i Norge. Vi nordmenn spiser dobbelt så mye salt som anbefalt. KIWI vil gjøre det enklere å spise sunt. Nå har KIWI bestemt seg for å kutte salt i all kjøttdeig, karbonadedeig og kyllingkjøttdeig.
KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy kutter salt

Lettere å velge saltfritt og sunt

Å redusere saltinntaket er et av de mest effektive tiltakene for å bedre folkehelsen. Kjøttprodukter er en av matvaregruppene som bidrar med mest salt: mellom 17 og 24 % av det totale saltinntaket i befolkningen.

- Vi kutter saltet så fort det praktisk lar seg gjøre, og starter endringen allerede fredag. All kjøttdeig, karbonadedeig og kyllingkjøttdeig du kjøper hos KIWI, skal innen utgangen av november være fri for salt, sier KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy.

40 000 kilo salt i året

KIWI selger over 12 millioner pakker med kjøttdeig, karbonadedeig og kyllingkjøttdeig i året. Disse inneholder til sammen 40 000 kilo salt – eller tre fulle lastebillass. Det blir det snart slutt på.

- Snart kan kundene våre velge selv! Vi skal ikke nekte folk å ha salt i maten, men nå kan mengden tilpasses selv etter behov. Sannsynligvis vil det bidra til mindre salt jevnt over, sier KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy.

Små endringer gir store utslag

Ifølge danske beregninger kan vi unngå omtrent 1000 dødsfall i året om vi reduserer saltinntaket med 3 gram per dag. Kjøttdeig og bearbeidede kjøttprodukter er varene med høyest saltinnhold.

- Mange av de norske favorittene lages med kjøttdeig. Når vi kutter saltet, kan vi spise fredagstacoen med bedre samvittighet, sier Bjørkøy, som lover at prisen fortsatt skal være lav.

- Det skal være billig å velge sunt på KIWI. Vi er klare på at vår usaltede kjøttdeig må konkurrere med alle typer kjøttdeiger – og den skal være konkurransedyktig på pris, sier KIWI-sjefen.

For mer informasjon, kontakt:

Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonsrådgiver KIWI,

+47 988 44 830/ kristine.arvin@kiwi.no

KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy kutter salt
Nå kan du kjøpe saltfri kjøttdeig på KIWI