KIWI fant grønt gull: Bruker 11,5 millioner kroner på å redde kraftturbin

I et gammelt og nedslitt vannkraftverk utenfor Hønefoss konstaterer KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy at han har funnet grønt gull: Ved å redde Glitre Energis utslitte kraftturbin bidrar kjeden til å produsere den billigste, mest miljø- og klimavennlige strømmen tilsvarende forbruket i 100 KIWI-butikker. Det er like mange butikker som KIWI har i Asker, Bærum og Buskerud.

Pål Skjæggestad i Glitre og Jan Paul Bjørkøy i KIWI

– KIWI ønsker å bidra til at det produseres ny fornybar strøm tilsvarende energiforbruket i
våre butikker. Det at vi nå redder turbinen på Hensfoss er en viktig del av vårt arbeid for å bli klimanøytral, sier Jan Paul Bjørkøy, som mener man ikke må glemme å pusse arvesølvet – nemlig den norske vannkraften.

Glitre: - KIWI har skjønt det
Uten KIWIs satsing ville den fornybare kraften ha blitt borte fra markedet.

- På Hensfoss er det dessverre ikke lønnsomt å oppgradere det 75 år gamle kraftverket med det skatteregimet vi har i dag. Når KIWI nå går inn og bidrar i et langsiktig samarbeid sikrer det full rehabilitering. Vi er glade for at KIWI har skjønt det, og sammen med oss satser på norsk vannkraft, sier konsernsjef i Glitre Energi Pål Skjæggestad.

DNT roser tiltaket
KIWI er den første norske bedriften som investerer i oppgradering av vannkraftverk som en del av sin miljøsatsing. Den grønne dagligvarekjeden går dermed mot strømmen i sin jakt på den billige og grønne elektrisiteten. Oppgraderingen av vannkraftverket krever ingen nye inngrep i naturen, og initiativet blir tatt godt imot av Dag Terje Solvang, generalsekretær i Den Norske Turistforening (DNT).

– Norge skal produsere mer fornybar energi i årene fremover. Vi i DNT er opptatt av at den
energien må produseres så miljø- og klimavennlig som mulig. Her er rehabilitering av eldre
kraftverk som Hensfoss en viktig brikke. Det er inspirerende for meg å se at næringslivsaktører som KIWI tenker langsiktig og smart i sitt klima- og miljøarbeid, sier Solvang.

Han berømmer KIWI og Glitre Energi for å tenke utenfor boksen når de nå inngår samarbeid om finansiering av rehabiliteringen på Hensfoss.

– Et av de beste grepene vi kan ta for å begrense naturinngrep fra produksjon av fornybar
energi er å oppgradere eksisterende vannkraft, så det håper jeg å se mer av i tiden fremover, sier Solvang.

Etterlyser flere prosjekter
Hos KIWI er Jan Paul Bjørkøy ikke fremmed for tanken på å gå inn i flere tilsvarende
prosjekter. Målet er å gjøre kjeden selvforsynt med fornybar energi.

– Vi har jobbet med Hensfoss-prosjektet i to år, og det har gitt mersmak. Vi skal fortsette å
åpne noen av Norges mest energismarte, klima- og miljøvennlige butikker. Men vårt mål er å bli klimanøytrale, og da må vi gjøre mer. Vi i KIWI fortsetter derfor jakten på gode miljøprosjekter som både er billige og bra for klima og miljøet, sier Bjørkøy.

For mer informasjon, ta kontakt med:
Ragnhild Ask Connell
Kommunikasjonssjef Glitre Energi AS

Kristine Aakvaag Arvin
Kommunikasjonssjef KIWI

Pål Skjæggestad i Glitre og Jan Paul Bjørkøy i KIWI

Våre medarbeidere står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.

Vi har ulike kjedekonsepter i det norske markedet; lavprisbutikker, supermarkeder og distriktsbutikker. Vi tilbyr også netthandel. Våre konsepter i dagligvare er KIWI, MENY, SPAR og Joker. Deli de Luca, MIX og Jafs er servicehandelskonseptene.

1834 dagligvarebutikker over hele landet, hvorav 1009 er kjøpmannseide, tilbyr mat- og drikkevarer fra hele spekteret av store internasjonale leverandører til norske lokale leverandører. Effektiv varelevering gjennom ASKO og et godt vareutvalg skal sikre kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag.

NorgesGruppen sysselsetter 28 000 ansatte i egeneid virksomhet og nærmere 41 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes.