Jotun med rekordhøye 2015-resultater

11.2.2016 08:00 | Jotun

(Sandefjord, 11. februar, 2016) Jotunkonsernet legger bak seg et svært godt år. Selskapet har hatt rekordsalg og vekst i alle segmenter og regioner, og leverer tidenes resultat på over to milliarder kroner. Konsernsjef Morten Fon mener likevel selskapet har mer potensial og vil dyrke dette videre i 2016.

Jotun økte omsetningen med 23,6 prosent til 16,3 milliarder kroner, mot 13,2 milliarder i fjor. Resultatet på 2,0 milliarder er opp 57 prosent fra 1,3 milliarder i 2014.

- 2015 ble et fantastisk Jotun-år. Vi har vekst i alle segmenter, med salg til nybyggaktivitet i skipsindustrien som en viktig bidragsyter. Også segmentet for dekorative malinger har igjen levert til forventning og hatt en veldig fin vekst. Samtidig er det gode muligheter for å styrke vår posisjon ytterligere. Vi ser potensiale for videre vekst innen segmentene for pulverlakker og industrimalinger, sier konsernsjef Morten Fon.

- I markedsområdene våre er det særlig Midtøsten og Sørøst-Asia som gjør det bra. I tillegg viser Nordøst-Asia god vekst grunnet leveranser til nybygg av skip. USA og Brasil skulle vi derimot ønske vi kunne sett enda mer fra, fortsetter Fon.

Store positive valutaeffekter påvirker resultatet for konsernet positivt, ettersom majoriteten av Jotuns aktivitet foregår utenfor Norge. I Skandinavia påvirkes derimot marginene negativt av endringene i valutakurser, da dette gir økte råvarepriser.

- Justert for valuta, er den underliggende veksten likevel på solide 10 prosent. Dette skyldes ikke minst det gode arbeidet som er lagt ned av våre nesten 10 000 ansatte, sier Fon.

Bygger nytt forskningssenter i Sandefjord

I 2015 opprettholdt Jotun det allerede betydelige investeringsnivået. Investeringene ble gjort blant annet i fabrikksatsinger i Brasil og Oman. Det ble også gjort investeringer i en rekke eksisterende selskaper, for å sikre gode rammebetingelser for videre utvikling. I tillegg ble det i desember 2015 besluttet å bygge et helt nytt forskningssenter i Sandefjord med investeringsramme 1 115 millioner kroner.

- Jotun vokser raskt, og vi skal sikre at denne veksten blir lønnsom også fremover. Det gjør vi gjennom stadig bedre systemer for kostnadskontroll. Men det er også viktig å opprettholde trykket på investeringer i innovasjon og utvikling for å holde konkurrentene bak oss. Vi er derfor glade for at styret i fjor godkjente planene om nytt forskningssenter her i Sandefjord.

- I tillegg til materiell og bygg har vi en solid bedriftskultur og lojale ansatte. Dette skal vi dyrke og utvikle videre, sier Fon.

Høydepunkter i 2015:

• Jotun hadde et fantastisk godt driftsresultatet (EBITA): 2 milliarder kroner
  • Vekst i alle segmenter og regioner
  • Jotun øker investeringene i markedsutvikling og innovasjon
Finansielle nøkkeltall (millioner kroner) 2015 2014 Endring
Driftsinntekter 16 282 13 171 23,6 %
Driftsresultat 2 064 1 314 57,1 %
Resultat før skatt 1 918 1 301 47,4 %

For ytterligere informasjon:
Sverre Knudsen, kommunikasjonsdirektør, mobil: (+47) 906 32 035

Sjølyst plass

Følg saker fra Jotun

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Jotun på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Jotun