Iver B. Neumann ny direktør ved NOVA

Iver B. Neumann, professor ved London School of Economics og seniorforsker ved NUPI, blir ny direktør ved Velferdsforskningsinstituttet NOVA på Høgskolen i Oslo og Akershus.
Iver B. Neumann. Foto: NUPI

På styremøtet til Senter for velferds- og arbeidslivforskning (SVA) 11. oktober besluttet styret å tilby Iver B. Neumann stillingen som direktør ved NOVA. I dag ble det klart at Neumann har takket ja.

Neumann er Montague Burton-professor i internasjonale relasjoner ved London School of Economics og seniorforsker ved NUPI. Han er ekspert på sosialteori, sosial integrasjon, internasjonale relasjoner i et historisk perspektiv, diplomati, russisk og norsk utenrikspolitikk. Neumann har doktorgrad både i statsvitenskap og sosialantropologi.

− Vi får inn en direktør med lang og tung forskningserfaring innenfor blant annet sosialteori, noe som vil ha stor betydning i jobben med å lede NOVA sin samfunnsforskning videre, konstaterer rektor ved Høgskolen i Oslo og Akershus, Curt Rice.

− Med sitt brede nettverk er jeg overbevist om at Neumann vil bidra til å styrke vårt internasjonale forskningssamarbeid og synliggjøre oss når vi forhåpentligvis snart blir Norges yngste universitet.

− Jeg gleder meg til å ta fatt på en ny og spennende jobb. Det er morsomt for meg, som har skrevet mye historisk og overgripende om den norske staten, å få sjansen til å jobbe med så mange dyktige folk som forsker på statlige tiltak og velferdssamfunnet fra ulike sider, sier Neumann.

− Jeg håper også jeg kan yte mitt til å befeste den internasjonalisere virksomheten som et fullverdig universitet må ha.

Neumann begynner sitt virke som direktør ved NOVA 1. februar 2018.

Halvard Dyb
Kommunikasjonsrådgiver
NOVA, Høgskolen i Oslo og Akershus

Iver B. Neumann. Foto: NUPI

OsloMet – storbyuniversitetet har cirka 22.000 studenter og 2.600 ansatte, og har studier i Pilestredet og på Kjeller.