Alternativ til Vold

Inviterer til Nordisk konferanse om vold og behandling, 9. og 10. nov 2011

Alternativ til Vold arrangerer for 3. gang en nordisk konferanse om vold og behandling, for alle de som arbeider med eller er opptatt av vold i nære relasjoner. 35 foredragsholdere fra Norden og USA bidrar med faglige presentasjoner. Konferansen åpnes av statssekretær Kirsti Bergstø.

Professor Murray Straus innleder konferansen med forskning på effekten av oppdragervold mot barn i 32 land. I mange land, også Norge, utsettes barn for fysisk avstraffelse, og Straus vil vise til at dette skaper konkrete traumatiske erfaringer for barn og skader deres kognitive utvikling samt øker risikoen for at de utøver vold som voksne. Straus’ forskning på oppdragervold mot barn er unik, og han vil peke på tiltak vi kan gjøre i møte med barn og foreldre for å stoppe denne volden.

Konferansepresentasjonene spenner ellers over en stor bredde på temaet vold i nære relasjoner, som til eksempel forståelse og behandling av voldsutøvere, utsatte for vold, barn som lever med vold, vold i minoritetsfamilier og vold i samkjønnede relasjoner samt belastningsreaksjoner og selvivaretakelse for de som arbeider med vold.

Hvor: Radisson Blu Plaza Hotell, Oslo.
Når: Onsdag 9. og torsdag 10. november, 2011
Mer om konferansen: http://atv-stiftelsen.no/event/4

Pressekontakter:
Bente Lømo , tlf: 95 94 39 29 og Pål Molin , tlf: 91 83 84 73 eller pal@atv-stiftelsen.no

Alternativ til Vold (ATV) er en privat stiftelse som arbeider med familievoldsproblematikk og driver behandlingstilbud til både utøvere, utsatte og barn som lever med vold. Stiftelsen finansieres hovedsakelig gjennom offentlige tilskudd. ATV er Regjeringens sentrale samarbeidspartner i utbyggingen av et landsdekkende tilbud til utøvere av vold i nære relasjoner. Stiftelsen har 3 virksomhetsområder; behandling, utadrettet virksomhet og forskning. Vi har kontorer i Sandvika, Drammen, Tønsberg, Porsgrunn, Arendal, Kristiansand, Stavanger, Skedsmo, Tromsø, Finland (Åland), Sverige (Täby og Kalmar), Island (Reykjavik) og Roskilde (Danmark). Stiftelsen har 43 ansatte. Se www.atv-stiftelsen.no

Bilder

Alternativ til Vold (ATV) arrangerer 3. Nordiske konferanse om vold og behandling, 9. og 10. nov

Om Alternativ til Vold

Alternativ til Vold
Lilletorget 1

22 40 11 10http://www.atv-stiftelsen.no

Følg pressemeldinger fra Alternativ til Vold

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Alternativ til Vold på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Alternativ til Vold

Vold og overgrep innen minoritetsgrupper er temaet for Alternativ til Volds 7. nordiske konferansen om vold og behandling.11.11.2019 11:48:13 CET | Pressemelding

Tre av høydepunktene under konferansen er: Siv Kvernmos foredrag om vold og overgrep mot samiske barn og unge Samtale med forfatteren Zeshan Shakar om fattigdom, vold og livsutfoldelse Komiker Rune Holberg-Andersens foredrag «Lykkeliten» Årets konferanse byr på en rekke foredrag om vold i nære relasjoner og hvordan terapeuter kan hjelpe voksne og barn til et trygt liv uten vold. Nordens urbefolkning og Vold. De siste årene har det blitt synlig at omfanget av overgrep i samiske kultur er høyt (f.eks. Tysfjordsaken) og at de som er rammet ikke har fått god hjelp. Konferansen formidler kunnskap om hvordan forstå og møte disse utfordringene. Vi har vært så heldig å få sametingspresident Aili Keskitalo til å åpne konferansen og professor Siv Kvernmo til å holde plenumsforedraget «Måtte Herren tilgi». I denne forelesningen vil hun belyse særtrekk ved vold og overgrep mot samiske og ikke-samiske barn og unge som lever i ulike kulturelle, religiøse og geografiske kontekster. Møte mellom Kultur