Investerer 950.000 kroner i kreativ bedrift

Fem gründerbedrifter konkurrerer i finalen i det første investorprogrammet for kreativ næring. På tirsdag velger de 16 investorene en vinner.
Foto: Innovasjon Norge

Investorprogrammet gjennomføres av Innovasjon Norge og Startup Norge på vegne av Kulturdepartmentet, og kobler investorer med utvalgte gründerbedrifter med vekstpotensiale fra hele landet. Gjennom åtte samlinger har investorene lært hvordan man identifiserer og velger ut investeringsklare bedrifter, utfører selskapsgjennomgang, og fullfører en investering. Hver deltaker investerer minst 50 000 kroner hver i vinnerbedriften.

-I verdenssammenheng er digitale kulturprodukter og -tjenester den største inntektskilden for den digitale økonomien. Etterspørselen etter norsk kunst og kultur aldri vært større, noe som gir Norge en stor mulighet til å øke eksporten av norske løsninger og produkter. Kreative bedrifter som utnytter denne muligheten gjør det attraktivt for investorer å investere, og vil på sikt kunne bygge sterke norske bedrifter. Dette investorprogrammet bidrar forhåpentligvis til å gjøre den ferden litt enklere, sier Margit Klingen Daams i Innovasjon Norge.

Kreativ næring består av totalt 11 ulike bransjer - arkitektur, dataspill, design, film, litteratur, musikk, reklame, trykte medier, TV & radio, visuell kunst og utøvende kunst. De fem bedriftene i finalen for investorprogrammet er klesdesigneren Soohia, Bold Books, en selvbetjeningsløsning for bokutgivelser, Learnlink, en digital plattform for privatundervisning, Luado, en online møteplass for kjøp og salg av småjobber, og møbeldesignselskapet Ope.

Pressen er invitert til å delta på arrangementet tirsdag 5. desember. Ta kontakt med Julie Ryland i Innovasjon Norge for mer informasjon og påmelding. julie.ryland@innovasjonnorge.no/+47 48 11 19 75.

Hvor:

Oslo House of Innovation, Skippergata 22

Når:

Tirsdag 5. desember

16:00-16:30 Dørene åpner

16:30-17:15 Økosystemet for kreativ næring

Kimberly Larsen fra Time to Riot, Stine Norum fra Vibbio og Jakob Palmers fra Graphiq deler sine erfaringer som gründere i Oslos kreative oppstartmiljø. Henriette Wullf fra byrået Superblaise og Anne Worsøe fra Bakken og Bæck forteller om engleinvesteringer i kreativ næring.

17:15-18:00 Servering og mingling

18:00-19:00 Bedriftene pitcher fra scenen

19:00-20:00 Nettverksbygging og sosialt

20:00-20:30 Vinneren kåres

Bedriftene

Soohia - Klesdesign som kombinerer norsk bundssøm med tradisjonelle teknikker fra Marokko og håndtverk fra Italia.  Gründer: Anne Sofie Falkenaas. Oslo.

Bold books  -  Selvbetjeningsløsning for forfattere som ønsker å gå utenom tradisjonelle forlag. Gründere: Kristin Over-Rein og Ole Kristian Rønningen. Akershus.

Learnlink – Online plattform for privatundervisning.
Gründer: Jonas Ryen. Trondheim og Oslo.

LUADO - Online møteplass for kjøp/salg av småjobber.
Gründer: Jarle Naustvik. Oslo.

Ope –  modulært og bærekraftig møbeldesign.
Gründer: Lars Urheim. Rogaland.

Foto: Innovasjon Norge