Internasjonal BIM-pris til Oslo lufthavn-teamet

Tirsdag ble vinnerne av buildingSMART International Awards 2018 annonsert i en seremoni i Tokyo, og prisen i Design-kategorien gikk til teamet bak utvidelsen av Avinor Oslo Lufthavn.
(Foto: Avinor/Espen Solli)

Morten Ræder fra Nordic Office of Architecture og Bjørnar Markussen fra Aas-Jakobsen var på plass for å ta imot prisen på vegne av teamet, som i tillegg består av Norconsult, COWI og Per Rasmussen. Også Oslo lufthavns BIM-koordinator, Ole Kristian Paalsrud, var tilstede i Tokyo.

Juryen var imponert over hvordan prosjektet klarte å gjennomføre bruk av en felles modellserver, som sammenstilte alle BIM- leveransene i én felles hovedmodell.

- Dette er en betydelig bragd, spesielt siden mange har uttrykt skepsis til om dette lar seg gjøre, heter det i en uttalelse fra juryen.

BIM som leveransekrav
BIM er et begrep som brukes for bygningsinformasjonsmodellering. I byggeprosjektet tegnes det ut en digital 3D-modell av bygningen, men begrepet handler også om hvordan man håndterer informasjon i hele byggeprosessen – fra design til forvaltning og hvordan man formidler informasjonen til andre aktører, slik at de forstår hva man mener og faktisk kan nyttiggjøre informasjonen.

T2 startet opp som et BIM-prosjekt allerede i februar 2009 og består av en modellsamling som i dag omfavner mer enn 300 000 kvadratmeter. Prosjektet hadde helt fra den spede oppstarten et krav om bruk av åpenBIM som leveranseformat.

- I løpet årene har det vært mange deltagere som gjennom hvert sitt bidrag fortjener en bit av utmerkelsen vi nå har mottatt. Det er ikke et ubetydelig tankearbeid som er nedlagt de siste 10 årene for å få åpenBIM til å fungere godt, sier Bjørnar Markussen.

Roser Avinor som byggherre
Markussen ønsker også å trekke frem byggherren Avinor, som utviste stort framsyn og hadde mot til å kreve levering på åpenBIM i et prosjekt av denne størrelsen, til tross for at man i 2009 var fullt klar over at ikke alt fungerte like knirkefritt når det kom til IFC-formatet.

– En stor takk må derfor rettes til Team_T, og da spesielt Gudmund Stokke i Nordic Office of Architecture. En mann som ga oss både ansvar og myndighet til å gjennomføre prosjektet med åpenBIM. En støtte som var uvurderlig for å tørre å hoppe ut i et hav av utfordringer, fastslår Markussen.

Prisen føyer seg inn i rekken av utmerkelser Oslo lufthavn har vunnet det siste året for den nye terminalen:

• Prosjekt Norges pris for «årets prosjekt» ble tildelt Avinor Oslo lufthavn for T2-prosjektet.
  • Norsk Bergindustris natursteinspris ble tildelt Avinor Oslo lufthavn for gulvet i det nye terminalbygget på Oslo lufthavn.
  • Prisen for «Best Airport Terminal Design» ble tildelt nye Avinor Oslo lufthavn i forbindelse kongressen Future Travel Experience Global i USA.
  • Prisen "Best International Project", av Storbritannias ledende fagmagasin for byggebransjen ved årets Building Awards i London.
  • DOGA-merket for design og arkitektur ble tildelt Avinor Oslo lufthavn for opplæringsprogrammet «læringsreisen» som ble gjennomført på Oslo lufthavn for 22 000 ansatte i 2016/2017.
  • HSMAI prisen «årets interne event» ble tildelt Avinor Oslo lufthavn for arrangementet T2-opplevelsen.
  • Avinor Oslo lufthavn fikk bronse i den internasjonale kåringen Best Event Awards 2017 i kategorien «Education» for arrangementet T2-opplevelsen.
  • Avinor Oslo lufthavn var nominert i den internasjonale kåringen Les Trophées de l'Evénement i kategorien «Exceptional Event» for arrangementet T2-opplevelsen og T2 Tjenestetest.
  • Avinor Oslo lufthavn var nominert i den internasjonale kåringen SABRE Awards i kategorien «Employee Communications» for kommunikasjon- og opplæringskonseptet knyttet til idriftsettelsen av T2.
  • Avinor Oslo lufthavn ble tildelt den prestisjefylte prisen «Årets nykommer» under den norske reiselivsbransjens årlige prisutdeling Grand Travel Award i januar i år.
  • Under den prestisjetunge internasjonale arkitektkonkurransen WAN Awards i London i mars ble Avinor Oslo lufthavn kåret til «Årets bærekraftige bygg».

PressetelefonPressetelefon til bruk for journalister

Pressevakttelefon kun til bruk for journalister.
Reisende kan få informasjon ved å ringe passasjerservice på 67 03 00 00.

Tel:918 15 614presse@avinor.no

(Foto: Avinor/Espen Solli)
F.v: Ole Kristian Paalsrud (Avinor), Bjørnar Markussen (Aas-Jakobsen) og Morten Ræder (Nordic Office of Architecture) - (Foto: Nordic Office of Architecture)