Innvandrerorganisasjoners rolle i det lokale integreringsarbeidet.

Tilskuddsordningen har siden 2015 blitt forvaltet av 20 utvalgte kommuner. Den skal stimulere til at blant annet innvandrerorganisasjoner inntar en brobyggende rolle og blir et supplement til lokale myndigheters integreringsarbeid.

I 2016 var det 254 lokale innvandrerorganisasjoner som søkte på tilskuddet i disse kommunene.

Fafo har undersøkt hva som kjennetegner kommunene der dette tilskuddet bidrar til økt samarbeid, og hvordan lokale innvandrerorganisasjoner selv forstår sin rolle i dette arbeid.

Kommunene har ulik praksis for hva det gis tilskudd til. Det gjør at innvandrerorganisasjonene har ulike muligheter til å bidra avhengig av hvilken kommune de virker i. De fleste kommunene gir innvandrerorganisasjoner relativt lite frie midler, og styrer tilskuddet mot aktiviteter som kommunen godkjenner.

Rapporten viser også at tilskuddet ikke automatisk bidrar til bedre kjennskap og samarbeid mellom organisasjoner og kommuner. I flere kommuner er innvandrerorganisasjonene lite kjente blant dem som forvalter tilskuddordningen.

Andre steder har kommunen tatt nyttige grep for å legge til rette for dialog og samarbeid i forlengelse av tilskuddsordningen.

Fafos rapport gir innspill til hvordan stat og kommuner kan oppnå mer gjennom tilskuddsordninger rettet mot disse organisasjoner.

Ragna Lillevik, telefon 416 416 37, ral@fafo.no