Ingeniørutdanningene fortsatt nedprioritert

Regjeringen fortsetter å nedprioritere ingeniørutdanningene i Statsbudsjettet for 2018. NITO Studentene ønsker en finansiering av ingeniør- og teknologiutdanningene som dekker institusjonenes reelle kostnader.

Regjeringen misbruker en gylden mulighet når de ikke prioriterer utdanningene som skal bidra til å utvikle fremtidens teknologi og sikre norsk velferd og økonomi i fremtiden, sier Tobias Lynghaug, leder av NITO Studentene.

NITO Studentene mener at det er viktig at institusjonene som tilbyr ingeniør- og teknologiutdanningene kan tilby en kvalitativt god utdanning, som både er arbeidsrelevant, og som innebærer praksis og god oppfølgning og veiledning av studentene. En forutsetning for dette er at institusjonene har en forutsigbar og fremtidsrettet finansiering, som kan dekke de reelle kostnadene institusjonene har.

- Forskning viser at det kun er medisinutdanningen som er dyrere for institusjonene enn ingeniørutdanningene. Likevel får de treårige ingeniørutdanningene nest minst penger. Nedprioritering av ingeniørutdanningene er det motsatte av en investering i fremtiden, uttaler Lynghaug.

Tall fra finansdepartementet viser at en bedre finansiering av den treårige ingeniørutdanningen vil koste 269 millioner årlig.

- Noen ganger må man bruke penger for å tjene penger. Omfordeling av midler – eller friske midler – er nødvendig for sikre at Norge har ingeniør- og teknologiutdanninger med god infrastruktur, lærekrefter som kan gi studentene god oppfølging og oppdatert undervisning, og ikke minst gi arbeidslivet i Norge den arbeidskraften det trenger, avslutter Lynghaug.

Kontaktinformasjon: Tobias Lynghaug, leder NITO Studentene,  tobias.lynghaug@nito.no, mobil 47617473.

Bilde av Tobias Lynghaug ligger her

NITO Studentene er interesseorganisasjonen for over 12 000 master- og bachelorstudenter innen ingeniør- og teknologifag, og er en del av Norges Ingeniør- og Teknologorganisasjon.