Ingeniørenes fagorganisasjon vokser

NITO, Norges Ingeniør- og Teknologorganisasjon har rundet 90 000 medlemmer og befester posisjonen som Norges største fagorganisasjon for ingeniører og teknologer.

Medlem nummer 90 000, Rune Karlsen i Statens Vegvesen Troms, fikk kake fra NITO og president Trond Markussen.

- I en tid med synkende oppslutning om fagforeninger, er vi svært glade for denne veksten. Det er viktig at arbeidstakere slutter opp om fagorganisasjonene, både for egen trygghet i arbeidslivet og for å bevare demokratiet den norske arbeidslivemodellen bygger på. Et organisert arbeidsliv gagner både arbeidstakere, arbeidsgivere og samfunnet for øvrig, sier Trond Markussen, president i NITO.

Mange velger fortsatt å være «gratispassasjerer», og Markussen er bevisst på at organisasjonene må bli flinkere til å vise hvorfor det er viktig å være organisert. I tillegg til samfunnsoppdraget organisasjonene har, må medlemmene oppleve at medlemskapet har en verdi for dem.

Gode medlemstilbud

- NITO leverer gode tjenester til våre medlemmer. De har tilgang på juridisk bistand, et stort og bredt tilbud om kurs og kompetanseheving og ikke minst et nettverk av tillitsvalgte som er der for medlemmene både i lønnsforhandling og andre situasjoner på arbeidsplassen. Vi jobber også hver dag for å synliggjøre deres betydning for samfunnet, både overfor sentrale myndigheter og politikere. Dette kan vi bli enda bedre på å fortelle ingeniører og teknologer som er uorganiserte, sier han.

NITO er en partipolitisk uavhengig, frittstående fagorganisasjon, med historie tilbake til 1936. Vi er representert på 1900 arbeidssteder, har 1400 bedriftsgrupper og 4000 tillitsvalgte.

Alle som har bachelorgrad, mastergrad eller høyere utdanning med minimum 60 studiepoeng i teknologiske fag, kan bli medlem.