Ingeniørene skal forhandle tøft i årets lønnsoppgjør

Nesten halvparten av de spurte i en undersøkelse blant NITO-medlemmer forventer et lønnsoppgjør i 2017 på tre prosent eller mer. Etter noen magre år, mener mange det nå er tid for å ta igjen det tapte.
- Vi skal ha vår del av verdiskapingen. Det er både misforstått og uansvarlig å la frontfaget være taket for de lokale lønnsoppgjørene, sier NITO president Trond Markussen.

- Vi skal ha vår del av verdiskapingen. Det er både misforstått og uansvarlig å la frontfaget være taket for de lokale lønnsoppgjørene. Det sa NITO-president Trond Markussen i sin innledning på den sentrale lønnskonferansen til Norges Ingeniør- og Teknologorganisasjon.

Kraftig forbedring i industrien
LO og NHO startet forhandlingene 6. mars. LO har varslet at de ikke aksepterer enda et år med reallønnsnedgang.

NHO/Norsk Industri har på tradisjonelt vis proklamert 0-oppgjør tidligere i år, mens nå er tonen en annen etter at Teknisk beregningsutvalg (TBU) kom med sine tall i februar. Store deler av norsk industri forbedret driftsresultatet kraftig i fjor.

- Administrerende direktør i Norsk Industri, Stein Lier-Hansen, har sagt at det er noe å ta ut i mange bedrifter. Lier-Hansen understreket at det må skje lokalt, tilpasset hver bedrifts økonomiske bæreevne. Med andre ord – helt i henhold til NITOs lønnsfilosofi, sier Markussen.

Skal ha vår del av verdiskapingen
- Vi skal ha vår del av verdiskapingen som skjer i bedrifter og virksomheter. Men vi skal ikke være uansvarlige, sier Markussen.

I en undersøkelse blant NITO-medlemmer tidligere i vinter, svarte vel 60 prosent at de forventet et oppgjør i underkant av tre prosent. Nærmere 20 prosent svarte at de forventer null i lønnsoppgjøret.

- Svarene fra våre medlemmer forteller meg at vi fortsatt har et stykke igjen før vi kan friskmelde bedriftene i alle deler av næringslivet. Det forteller meg også at det både er misforstått og uansvarlig å legge frontfaget til grunn som et tak for de lokale lønnsoppgjørene. Her har tillitsvalgte i NITO en jobb å gjøre, å fortelle arbeidsgiver at slik skal det ikke være, sier Markussen.

NITO er Norges største fagorganisasjon for ingeniører og teknologer med bachelor, master og høyere grad med over 107.000 medlemmer.