Ingen sommerferie på tre år

En ny undersøkelse NITO Refleks har gjennomført blant NITOs (Norges ingeniør- og teknologorganisasjon) medlemmer, viser at 17 prosent ikke tar ut all ferien de har rett til ifølge ferieloven. Ingeniøren Anders Anker-Rasch tok ikke ut ferien i fellesferien tre år på rad: – Det er en skjult forventning, forteller han til NITO Refleks.
Byggingeniør Anders Anker-Rasch er nå i pappaperm med datteren Ella, og feriespørsmålet handler ikke lenger bare om ham. - Det er jo nettopp de motiverte og ivrige som trenger ferieloven mest, sier han.

Som rykende fersk byggingeniør begynte Anders Anker-Rasch å jobbe i Multiconsult i 2008. Han ble byggelederassistent på et gigantprosjekt. Et kraftverk skulle bygges og oppdraget var av den langvarige og innbringende sorten. Kunden var viktig for selskapet.

Da sommeren nærmet seg begynte byggeleder å legge ferieplaner. Men noen måtte bemanne prosjektet i fellesferien og bistå kunden hvis det skulle være behov for det. Det ble Anders.

– Det er naturlig å følge hierarkiet på arbeidsplassen. De unge tar støyten for seniorene. Det er en skjult forventning, sier han.

Ung og villig

Etter ferieloven har arbeidstakere krav på tre uker sammenhengende ferie mellom 1. juni og 30. september. I 2010 skjøv Anders på ferien helt ut til og med første uke av oktober. Han fikk dermed ikke de sammenhengende tre ukene innenfor sommermånedene.

– I årene etter tok jeg ut to uker her og to uker der i løpet av sommeren. Det at jeg er en ung mann som er glad i å jobbe gjør meg nok mer eksponert for arbeid i fellesferien. Det er jo nettopp de motiverte og ivrige som trenger ferieloven mest, sier Anders.

I tre år på rad ble det ingen sammenhengende tre ukers sommerferie. Det ble en slags stilltiende avtale under frivillig tvang.

Konserndirektør i Multiconsult på Østlandet, Grethe Bergly, kjenner seg ikke igjen i beskrivelsen.

– Dette er ikke kulturen i Multiconsult. Vi er opptatt av og ønsker at medarbeiderne våre tar ferie. I en oppdragsorganisasjon som Multiconsult vil vi alltid kunne oppleve situasjoner der ferieavvikling kan være utfordrende, men dette løses gjennom dialog og ikke tvang, forteller Bergly.

Bergly forteller at dersom medarbeidere ikke tar ut ferien de har krav på i tre år på rad, vil lederen ta en samtale og legge en plan for å sikre ferieavvikling.

– Et felles ansvar

En ny undersøkelse NITO har gjennomført blant medlemmene viser at 17 prosent ikke tar ut all ferien de har rett til ifølge ferieloven. Det er et felles ansvar å se til at all ferie blir tatt ut i ferieåret.

– Alle har rett på ferie, uansett om de er nyansatt eller ikke, forteller advokatfullmektig i NITO, Beate Sire Dagslet.

Dersom du av ulike grunner ikke får til å ta ut all ferien din, vil den automatisk bli overført til året etter. Slik vil det skje år etter år hvis verken du eller arbeidsgiver gjør noe for å endre det, forklarer hun.

– Det er en gjensidig plikt å se til at du som arbeidstaker avvikler ferien din. En seriøs arbeidsgiver vil se til at dette ikke skjer helt ukontrollert, men du har også en plikt selv.

Stiller krav

I dag hadde Anders Anker-Rasch stilt seg tvilende til å jobbe på et prosjekt der det var forventet at han ikke tok ut fellesferie. Han ville i hvert fall stilt krav. I de tre årene han forskjøv ferien til høsten fikk han ikke noen form for kompensasjon.

– I dag er jeg tydeligere på hva jeg forventer, sier Anders.

Les mer om denne saken på www.nitorefleks.no

Se også:

Et sjokkerende milliardtap
Bare på NITOs 78 000 medlemmer taper arbeidsgiverne forsiktig anslått 1,2 milliarder korner på grunn av kranglete IT-systemer.  Pr år! Dette i følge en ny undersøkelse organisasjonen har gjort blant sine medlemmer.  De kranglete IT-systemene gjør også produktive norske arbeidstakere mindre produktive. www.nitorefleks.no

Den digitale bygda
Politidrone, digital kommunal hverdag og en ordfører med over 300.000 Twitter-følgere. Nei, vi snakker ikke om San Francisco, men om Jun. En knøttliten landsby i Sør-Spania. www.nitorefleks.no

Hans Henrik Sørensen, ansvarlig redaktør i NITO Refleks. Mobil 928 69 714

NITO Refleks er medlemsmagasinet til Norges Ingeniør- og teknologorganisasjon – NITO, er medlem av Fagpressen og redigeres etter Redaktørplakaten og Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. NITO Refleks har som mål å være landets beste magasin for formidling av arbeidslivsrelatert stoff og debatt. NITO er Norges største ingeniørorganisasjon med over 78 000 medlemmer.