Ingen planer om å droppe årets sydentur

Det skrives mye om bivirkninger etter den lange og varme sommeren og nedgang i salg av reiser som en konsekvens av dette. Men kundene til Norges største reisearrangør har ingen planer om å la kofferten stå hjemme i 2019.
Kundene våre vil ut og reise oppleve nye steder og få nye impulser – uansett vær her hjemme, sier Vings informasjonssjef.

– En undersøkelse utført blant våre kunder viser at kun 1.6 prosent sier de ikke kommer til å reise til utlandet i løpet av 2019. I tillegg sier bare 5 prosent at de kommer til å ha færre utenlandsreiser enn året før, forteller informasjonssjef i Ving, Siri Røhr-Staff.

Undersøkelsen er gjort av Vings reisepanel, som består av rundt 60 000 av selskapets egne kunder.

– Nå er det jo ikke alltid en sammenheng mellom det folk sier og det de gjør, men vi tror faktisk ikke at nordmenn flest kommer til å sitte på gjerdet og vente på nok en supersommer slik at de kan holde seg hjemme. I følge våre undersøkelser vil de ut og reise, oppleve nye steder og få nye impulser – uansett vær her hjemme, sier Røhr-Staff.

Vil ikke kutte reisebudsjettet
Det snakkes også om at usikkerhet i forhold til egen økonomi kan bidra til nedgang i salget av reiser. Undersøkelsen til Ving viser at en del er usikre på egen økonomi i det kommende året, men samtidig sier en stor del av deltakerne i panelet at de heller kutter i alle andre andre utgifter, bortsett fra matvarer, enn å kutte i reiseutgiftene sine.

– Det sier vel litt om hvor viktig ferie er for nordmenn, og at det skal mye til før de avlyser sydensommeren sin, avslutter informasjonssjefen.