Ingeborg Stana,Galleri Fineart 21.04 -3.mai, Maleri, grafikk og film

Den Oslobaserte samtidskunstneren Ingeborg Stana åpner utstillingen Landskap Endret på Galleri Fineart 21. april 2016. Hun er kjent for sitt poetiske bildeuttrykk der vide horisonter og høye himler preger lerretene.

– Bildene mine er som kriminalmysterier. Du står tilsynelatende foran en harmonisk virkelighet, men ser du etter, er det noe som ikke stemmer, sier Ingeborg Stana.
Som maler er Ingeborg Stana i godt selskap. Det er mange i hennes generasjon innenfor den norske kunstscenen som maler. Likevel er det noen sider som skiller henne fra flere av sine samtidige kolleger. Hun fremstår som en ren maler, en klassisk billedkunstner innenfor maleriet, men en konsistent motivkrets. Stana maler med pensel og palett, olje på lerret. Det er ikke noe brudd med maleritradisjonen ved at hun bruker virkemidler som airbrush, andre typer materialer som sponplate, aluminium eller plexiglass. Stana bedriver såkalt rent maleri, ikke maleri i et utvidet felt.

Stana har hele tiden holdt fast ved den verksbaserte kunsten, og insistert på å male naturskjønne motiver med en fot i samtiden og en fot i historien. Hun omtaler renessansens komposisjons-lære som sin «læremester» og lar seg inspirere av romantikernes evne til å til å skape atmosfære i bildene.

– Landskap Endret er en maleriserie hvor det utopiske landskapet er forsterket. Vi lever i en tid med mange trusler; klima, terror, overforbruk. Med klimakrisen har vi begynt å se på natur som noe negativt, noe truende, kaotisk. Bildene er et motsvar til det dystre, negative forholdet vi har til naturen, sier Stana.

Utstillingen inneholder helt nye malerier. De største lerretene måler opp til 2 x 2 meter. Landskap Endret inneholder også tre filmer og et utvalg litografier.
Stana har tidligere hatt flere separatutstillinger i Norge og deltatt på en rekke utstillinger og festivaler i Europa, Kina og Russland. Hun er innkjøpt av både private og offentlige kunstsamlinger.Det er første gang hun stiller ut i Galleri Fineart.

Utstillingen åpnes av Erlend Loe.

Selv om du står stille har du lov / Sverre Bjertnes og Bjarne Melgaard12.3.2018 09:04Pressemelding

Det har gått syv år siden den legendariske og fryktede kritikeren Roberta Smith i New Yorks Times, utropte Sverre Bjertnes og Bjarne Melgaards første felles utstilling til en av årets ti viktigste utstillinger. 2011 ble starten på noen hektiske år med flere store samarbeidsprosjekter. Ikoniske utstillinger på Galleri K og Rod Bianco i 2012 og ny utstilling i NY 2013. Alle skapte stor oppmerksomhet hjemme, så vel som internasjonalt. Brått tok det slutt. Kunstnere gikk hvert til sitt. Bruddet var et faktum. Men så fem år etter at de satte siste strek er de tilbake igjen!