Imsdal feirer 25-årsjubileum
Dagen før åpningsseremonien under OL på Lillehammer, ble Norges Imsdal lansert på Strandtorget i Mjøsbyen. Det markerte starten på det som har vist seg å bli et norskt flaskevanneventyr . I dag blir det produsert nesten 20 millioner liter Imsdal hvert år ved fabrikken på Koppang.
Som å selge sand i Sahara
– I et land der mange var vant til høy kvalitet på vann fra springen, var det en klar utfordring å få folk til å kjøpe vann på flaske. Vi fikk høre at det ville være som å selge sand i Sahara. Men det tok ikke lang tid før dette rene og friske produktet ble favoritten til folk på farten som ønsket seg et godt og sunt alternativ til brus, sier kommunikasjonssjef i Ringnes, Nicolay Bruusgaard.
Det har vært tappet vann fra kildene i Imsdalen siden tidlig på 1970-tallet, men det meste ble eksportert til utlandet. Rundt 1990 kjøpte rettighetene til Imsdalkilden, men det var først etter lanseringen av merkevaren Imsdal under OL i 1994 at vann uten kullsyre tok av som kategori i Norge.
– Det Imsdal greide fra dag én, var å skape et marked helt fra bunnen av. 25 år etter er vi stolte av å fortsatt holde teten med en solid markedsandel på over 40 prosent, sier Bruusgaard.
Hjørnesteinsbedrift
Den underjordiske Imsdalkilden ligger ved foten av Rondane, i en sidedal til Østerdalen. Vannet herfra er foredlet fra naturens side, etter å ha blitt filtrert gjennom store sandmasser. Vannet fylles direkte fra kilden på flasker i Koppang ved det som nå er Ringnes sitt minste anlegg og en hjørnesteinsbedrift i kommunen.
– De ansatte ved anlegget har god grunn til å feire 25-årsjubileet etter å ha bidratt til å spre friskt, naturlig norsk kildevann over hele landet og videre ut i verden. Akkurat nå investeres det store summer i nytt utstyr som vil gjøre produksjonen enda mer effektiv, sier Bruusgaard.
Imsdal var også først ute med å lansere smaksatt kildevann helt uten sukker, søtningsmiddel eller kalorier. I dag får du Imsdal med smak av eple, bringebær eller sitron i tillegg til det originale kildevannet.
Nøkkelord
Kontakter
Nicolay BruusgaardKommunikasjonssjef
Tel:+47 900 84 257nicolay.bruusgaard@ringnes.noBilder
Lenker
Om Ringnes
Imsdalkilden ble først tappet på flaske på begynnelsen av 1970-tallet av Norsk kildevann under navnet Norwater, som i stor grad ble eksportert. Ringnes kjøpte Norwater og rettighetene til kilden i 1987, og overtok Norsk kildevann i 1990. Imsdal ble lansert som egen merkevare dagen før åpningen av Lillehammer-OL i 1994.
Følg pressemeldinger fra Ringnes
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ringnes på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Ringnes
Norges sprekeste 90-åring26.3.2024 11:36:23 CET | Pressemelding
Solo, en av Norges mest kjente og kjære merkevarer, fyller 90 år. I flere tiår har den gule brusen vært en selvskreven del av norske påsketradisjoner og skapt glede og god stemning i norske hjem og hytter.
Det blir Solofest i påsken21.3.2024 13:59:46 CET | Pressemelding
For veldig mange er Solo en ufravikelig del av påskehyggen. Med et forventet forbruk på rundt 7 millioner liter Solo i og rundt påske, tilsvarer dette over 20 prosent av det årlige salgsvolumet til den folkekjære brusen.
Pepsi MAX i ny drakt19.3.2024 13:31:27 CET | Pressemelding
Denne uken kommer de første Pepsi MAX-boksene og flaskene med nytt design ut i butikkene. Endringene er en del av en global konseptfornyelse fra PepsiCo.
Grøttland til Ringnes29.2.2024 15:28:59 CET | Pressemelding
Ringnes styrker seg på kommunikasjon og bærekraft når Jeppe Grøttland går inn i en nyopprettet rolle som senior kommunikasjonssjef med ansvar for ESG fra 1. mars.
30 år siden Imsdaleventyret startet12.2.2024 11:42:08 CET | Pressemelding
- Da vi under OL på Lillehammer lanserte Imsdal, var det mange som var skeptiske. Vi fikk høre at vann på flaske ville være som å selge sand i Sahara. 30 år senere – med fasiten i hånd – kan vi trygt si at skeptikerne tok feil, sier merkevaresjef for Imsdal i Ringnes, Josefine Hagatun.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom