Ikke la bilen stoppe ferien din

Motorstopp og flate batterier er blant de vanligste årsakene til at bilen stopper på ferieturen. – Det er lurt å sjekke om bilen er i god teknisk stand før du legger ut på ferieturen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Er du usikker på bilens tekniske tilstand bør du ta en sjekk av bilen enten på et verksted eller på et NAF-senter. (Foto: NAF)

Har serviceprogrammet til bilen blitt fulgt, går ferieturen stort sett bra. Noen ting er det likevel lurt å sjekke ekstra nøye før du og familien legger ut på ferieturen. På moderne biler er det ikke mye man ser i motorrommet, men tre ting kan man sjekke bare ved å se under panseret:

• Olje
  • Kjølevæske
  • Bremsevæske

– Sjekk om nivåene er riktig på kjølevæsken og bremsevæsken, og sjekk oljenivået med peilepinnen, rådgir Sødal.

Er bilen godt vedlikeholdt, skal disse tingene være i orden. Men om bilen ikke har vært jevnlig til service, bør man få sjekket den tekniske standen bedre.

– Er du usikker på bilens tekniske tilstand bør du ta en sjekk av bilen enten på et verksted eller på et av våre NAF-sentre, sier rådgiveren.

De 5 vanligste veiassistanse-årsakene:

• Motorstopp
  • Startvansker
  • Punktering
  • Flatt batteri
  • Elfeil

Lad opp batteriet

Flatt batteri og startvansker er hyppige årsaker til at folk trenger bilhjelp også om sommeren. Har du et gammelt batteri kan det være lurt å skifte det ut før ferieturen.

– Man kommer langt med å lade opp batteriet med en enkel vedlikeholdslader før ferien starter. Det er fint å ha et batteri i toppform, sier Sødal.

Sjekk dekktrykket

Riktig mengde luft i dekkene er alltid viktig, men ekstra viktig når bilen er lastet opp med folk og bagasje. Riktig lufttrykk finner du i instruksjonsboka.

– Har du riktig lufttrykk i dekkene får du lavere drivstofforbruk, mindre utslipp og ikke minst gjør det bilen mer trafikksikker, sier NAF-rådgiveren.

Sjekk oljen underveis

Skal du ut på langtur og kjøre mye motorvei i sommervarmen øker oljeforbruket. Derfor er det lurt å ha med seg ekstra olje og peile oljenivået hver gang du tanker drivstoff.

– Dette gjelder særlig for de som skal på bilferie i Europa hvor man kjører lange transportetapper i høy hastighet, sier Sødal.

Skippergata 4

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF