I år bytter flere bort hyttepåsken

Flere velger utlandet på bekostning av hytta denne påsken. - Den sene påsken ser ut til å påvirke folks påskeplaner, sier Astrid Bergmål, leder i Virke Reiseliv.

Tall fra Virkes befolkningsundersøkelse viser at det trolig blir færre appelsiner i solveggen, og mer av europeisk storby denne påsken.

Til sammen sier 37 prosent av de spurte at de skal ta påskeferie i år. 25 prosent av de som tar ferie, oppgir at de skal til utlandet. Det nye i år er at mange flere oppgir Italia og Polen som destinasjon for påsken, sammenlignet med i fjor. Også Tyskland og Danmark er mer populært. Færre oppgir at de vil dra til feriefavoritten Spania, som faller fra 29 prosent i fjor til 24 prosent i 2019.

47 prosent svarer at de skal på hytta, noe som er en nedgang fra i fjor og året før. 21 prosent sier de skal besøke venner eller familie i Norge.

- Selv om hytta fremdeles er mest populær som feriedestinasjon i påsken, viser tallene at flere enn i fjor booker seg tur til utlandet. Dette underbygges av tall fra reisearrangørene som har solgt godt med reiser for denne påsken, sier Bergmål.

De aller fleste, 79 prosent av de som oppgir at de skal ha påskeferie, svarer at formålet med påsken er å være sammen med familie og venner. Flere enn i fjor oppgir at formålet er å oppleve nye steder og storbyopplevelser.

- I år kommer påsken sent og tallene viser at flere revurderer tradisjonell påskeferie på hytta. Folk vil oppleve noe nytt isteden. Dette til tross, så ligger det på ingen måte an til å bli folketomme fjell denne påsken heller, sier Bergmål.

For kommentar, ta kontakt med Astrid Bergmål på telefon 460 58 951

Virke er den ledende hovedorganisasjonen for handels- tjenestenæringen i Norge, og representerer over 21 000 virksomheter. Vi jobber for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og et Norge som verdsetter og satser på de som driver virksomhet.