Hvert 6. sekund er det en som dør av diabetes

Det er flere som dør av diabetes hvert år i verden, enn det er som dør av HIV/AIDS, tuberkulose og malaria til sammen.

415 millioner mennesker i verden lever med diabetes, i tillegg har 318 millioner risiko for å få det. Det viser helt nye tall fra den internasjonale diabetesføderasjonen, som slippes i forbindelse med Verdens diabetesdag 14. november.

– 1 av 10 kommer til å utvikle diabetes innen 2040. Hvis vi ikke kan ta grep for å forebygge diabetes type 2, og forbedre behandlingen av både type 1 og type 2, så risikerer vi ikke bare folkehelsen, men også samfunnsøkonomien og bærekraften til fremtidige generasjoner, sier Bjørnar Allgot, generalsekretær i Diabetesforbundet.

Ukjent diabetes

I Norge er det 375 000 mennesker med diabetes, og halvparten av dem vet ikke om det. Diabetes type 2 står for 90% av tilfellene av diabetes i verden, og sykdommen utløses ofte av en usunn livsstil. Tidlig diagnose og god behandling er viktig for å unngå komplikasjoner som hjerteinfarkt, blindhet, nyresykdom eller amputasjon.

– De viktigste symptomene på diabetes er tørst, slapp og sliten. Det er viktig å lytte til kroppen, og være obs på symptomer, og dra til lege for å måle blodsukkeret hvis man har mistanke, sier Allgot.

Insulinmangel

Diabetes er insulinmangelsykdommer, ved diabetes type 1 slutter bukspyttkjertelen å produsere insulin, og man må tilføre insulin med sprøyte eller pumpe hver dag resten av livet. Ved type 2 produserer bukspyttkjertelen for lite insulin i forhold til behovet, samtidig som kroppen blir mindre følsom for insulinet (insulinresistens).

Det er International Diabetes Federation (IDF) og Verdens Helseorganisasjon (WHO) som står bak Verdens diabetesdag. 14. november er fødselsdagen til Frederick Banting som sammen med Charles Best var sentrale i oppdagelsen av insulinet i 1922.

Verdens diabetesdag markeres blant annet med en konsert i Kulturkirken Jakob lørdag 14. november kl. 14.30. Inntektene fra konserten vil gå til ungdomsarbeid for unge med diabetes i Zambia.

Fakta om diabetes:

Diabetes type 2
• Er i stor grad arvelig og har en økt risiko for å utvikle seg ved overvekt og usunne levevaner.
• Ved type 2 produserer bukspyttkjertelen for lite insulin i forhold til behovet, samtidig som kroppen blir mindre følsom for insulinet (insulinresistens).
• Mange med diabetes type 2 kan bli kvitt symptomene på sykdommen ved å bedre levevaner, andre må bruke tabletter og noen også insulin.
• De fleste får sykdommen etter fylt 40 år.
• Det er anslått at over 350 000 mennesker har diabetes type 2 i Norge.

Diabetes type 1
• Skyldes at kroppens immunforsvar angriper og dreper de insulinproduserende cellene i bukspyttkjertelen.
• Det er en autoimmun sykdom som vi ikke vet årsaken til og som ikke kan forhindres.
• Alle med diabetes type 1 må ha tilførsel av insulin for å leve.
• De fleste får sykdommen i ung alder.
• Sykdommen er kronisk og varer livet ut.
• 28 000 mennesker har diabetes type 1 i Norge.

Bjørnar Allgot, generalsekretær: mobil: 901 77 631
Tea Kristiansen, kommunikasjonsrådgiver: mobil: 938 68 769

Om oss
Diabetesforbundet er en uavhengig interesseorganisasjon for folk som har diabetes og andre som er interessert i diabetes. Mer informasjon finner du på diabetes.no