Huawei annonserer ny 5G-produktserie og økosystem-strategi

24. februar 2020 – Huawei Consumer Business Group (CBG) arrangerte i dag et virtuelt lanseringsevent i Barcelona. Der ble det annonsert en ny serie med 5G-produkter, samt en ny strategi for Huawei-økosystemet.

Høydepunktene blant produktlanseringene var: Huawei Matebook Xs, en evolusjon i brettbar mobilteknologi, Huawei MatePad Pro, et flaggskip-nettbrett med premiumfunksjoner, samt WiFi-løsningene Huawei Wi-Fi AX3 og Huawei 5G CPE Pro 2.

I tillegg viste Huawei frem sine nye Huawei MateBook-laptoper. Utstyrt med 10. generasjons Intel® Core™-prosessorer og Windows operativsystem, utvider de siste FullView-laptopene den bærbare opplevelsen med revolusjonerende funksjoner som Huawei Share og Multi-screen Collaboration.

Richard You, adm.dir. for Huawei Consumer Business Group, uttalte følgende: «Huawei vil fortsette sin forpliktelse til vårt økosystem. Vi vil fortsette å investere i teknologi som chipset, 5G, mobil kunstig intelligens, operativsystem, kameraer og audio-visuelle løsninger for å styrke våre langsiktige konkurransefortrinn. Vi er også ivrige etter å jobbe med utviklere over hele verden for å kapitalisere på vårt økoystem. Sammen med dem vil vi ta økosystem-opplevelsen til nye høyder».

Et samlet økosystem

Hos Huawei kommer alltid kundeopplevelsen først. Derfor har selskapet dedikert seg til å støtte «1+8+n»-økosystemet. I bunnen av dette ligger Huawei Share og Huawei HiLink, som bygger broer mellom enheter for en holistisk brukeropplevelse. I tillegg til å lage innovative løsninger for hardware fortsetter Huawei å bygge sitt økosystem Huawei Mobile Services, som er tilgjengelig for alle gjennom Huawei AppGallery. Med et økosystem for hardware og software som fungerer i harmoni, leverer Huawei en sømløs brukeropplevelse der informasjon flyter på tvers av enheter.

2019 var et uvanlig år for Huawei. Likevel har Huawei forblitt en betrodd merkevare blant forbrukere. Dette underbygges av de sterke finansielle resultatene i 2019, hvor man økte omsetningen med 30 prosent til 67 milliarder dollar. Huawei passerte også 240 millioner leverte smarttelefoner i 2019, som sikret Huawei posisjonen som den andre største mobilprodusenten i verden. Andre kategorier i Huaweis økosystem hadde også en stor vekst. PC-virksomheten økte med 200 prosent, wearables med 173 prosent og trådløse lydprodukter med 210 prosent.

Nok en revolusjonerende mobiltelefon: Huawei Mate Xs

Huawei Mate Xs representerer neste generasjons brettbare mobiler, med en forbedret brukeropplevelse og en ny, forbedret skjerm. Skjermen er laget med et unikt hengselsdesign og det kjente «Falcon Wing»-designet fra Mate X.

Utstyrt med Huaweis 5G SoC Kirin 990 5G-chipsett er Huawei Mate Xs en komplett oppgradering, som forbedrer både AI- og 5G-funksjoner.

Leicas SuperSensing firesystemskamera er nå i Huawei Mate Xs. Det består av et 40MP hovedkamera (bred vinkel, f/1.8), et 16MP ultra-vidvinkel kamera (f/2.2), et 8MP telefotokamera (f/2,4, OIS) og et 3D Depth Sensing-kamera. Kombinert med brettefunksjonen gir disse kameraene et bredt utvalg av muligheter for fotografering i alle typer situasjoner.

Huawei Mate Xs kjører på EMUI10.0.1 og støtter dermed Multi-Window-funksjonen, som gir en smartere og mer dynamisk brukeropplevelse. Huawei jobber tett med utviklere verden over for å få maksimalt ut av denne funksjonen.

Ett steg forbi Wi-Fi 6: HUAWEI Wi-Fi AX-serien

Som en del av Huaweis økosystem-strategi er tilkoblingsløsninger som WiFi-rutere, CPE-utstyr og kommunikasjonsmoduler essensielle for å knytte sammen 1+8+n-økosystemet. Det gir forbrukere en sikker, intuitiv og smart høyhastighetsopplevelse.

Som en ledende aktør på 5G-teknologi er Huawei en av de mest sentrale bidragsyterne til Wi-Fi 6-standaren. Arbeidsgruppen for IEEE 802.11ax inkluderer nå fem eksperter fra Huawei, hvor den ene av dem er leder for gruppen. Med 260 bidrag til Wi-Fi 6-prosjektet (802.11ax), noe som utgjør 15 prosent av alle bidrag, er Huawei den nest mest aktive bidragsyteren til denne nye industristandarden.

Ved å utnytte synergien mellom chipsettet og software-optimaliseringer, har Huawei utviklet Wi-Fi 6+ basert på Wi-Fi 6-standaren. Wi-Fi 6+ støtter 160MHz-kanalbåndvidde og Huaweis eksklusive, dynamiske båndvidde-teknologi. Kombinasjonen av disse gir en drastisk forbedret hastighet og rekkevidde for Wi-Fi.

Under det virtuelle lanseringseventet lanserte Huawei Gigahome 650 og Kirin W650, de siste Wi-Fi 6+-chipsettene for henholdsvis rutere og smarttelefoner. Den nye Huawei Wi-Fi AX3-serien er utstyrt med Gigahome 650-chipsettet. Det gir den støtte for såkalt “dual-band dual-concurrent” (DBDC), med hastigheter opp til 3000Mbps. Når den brukes sammen med en Huawei-enhet som også har støtte for Wi-Fi 6+, gir Huawei Wi-Fi AX3-ruteren bedre signalstyrke og høyere hastigheter enn vanlige Wi-Fi 6-rutere.

Huawei lanserte også Huawei 5G CPE Pro 2, en ny Wi-Fi 6+CPE som er 30 prosent mer kompakt enn sin forgjenger. Andre oppgraderinger er støtten for elleve 5G-bånd og Huaweis eksklusive Super Uplink-teknologi, som kraftig forbedrer opplastingshastighet og gir mindre forsinkelser.

Redefiner kreativitet med HUAWEI MatePad Pro

Som en essensiell del av Huaweis økosystem er Huawei MatePad Pro designet for å fungere sømløst sammen med andre Huawei-enheter, blant annet ved hjelp av “Multi-screen Collaboration”-funksjonen. Huawei MatePad Pro har en 10,8 tommers HD-skjerm som er kompatibelt med et DCI-P3-fargerom. Med ultratynne rammer har den verdens høyeste skjerm-til-kropp-utnyttelse på 90 prosent. Kirin 990 5G SoC-chipsettet gir MatePad Pro en enestående 5G-tilkobling, i tillegg til høy ytelse og god batteriutnyttelse.

Huawei MatePad Pro kjører EMUI10 og kan dermed kobles sammen med andre Huawei-smarttelefoner gjennom “Huawei Share Multi-Screen Collaboration»-funksjonen. Så fort du har opprettet en forbindelse, kan du enkelt navigere og kontrollere begge enhetene fra nettbrettets skjerm.

Teknologien gjør det for eksempel mulig å dra og slippe filer direkte mellom nettbrett og telefon, skrive på telefonen ved hjelp av nettbrettets skjerm og tastatur, samt spille musikk fra mobilen på nettbrettets høyttalere.

Huawei MatePad Pro støtter også flervindusfunksjonen, som gjør at du kan ha oppe tre apper samtidig. Enten du ønsker å chatte mens du surfer på nettet eller vil se et videoklipp mens du bruker sosiale medier, gjør flervindusfunksjonen at du enkelt kan multitaske med opptil tre apper på en gang. Du kan for eksempel svare på tekstmeldinger samtidig som du spiller et spill eller ser en film, uten å måtte lukke appen og avbryte spill- eller filmopplevelsen. I tillegg kan du splitte en app inn i to vinduer med den revolusjonerende «APP Multiplier»-funksjonen. Dermed kan du få maksimalt ut av landskapsorientering på nettbrettet.

Huawei MatePad Pro kan også tilkobles en Huawei M-Pencil, som støtter 4096 nivåer av trykksensitivitet for en naturlig og intuitiv skriveopplevelse. Huawei Notepad støtter en «Screen-off Shorthand»-funksjon, som gjør at du kan fange inspirasjonen din uansett når den skulle oppstå.

Huawei annonserte også de nyeste MateBook-modellene under lanseringseventet. Den oppgraderte Huawei MateBook X Pro kommer med 10. generasjons Intel Core-prosessor. Maskinen er tilgjengelig i Emerald Green-fargen og er den nyeste premium-laptopen med FullView-skjerm, som gir en skjerm-til-kropp-utnyttelse på 91 prosent.

I tillegg er Huawei MateBook D-serien blitt en del av Huaweis PC-sortiment. Den er rettet mot yngre forbrukere, med en smart brukeropplevelse og lekker design.

En ny appopplevelse med Huawei AppGallery

For å støtte Huaweis økosystem åpner Huawei gradvis sine chip-skytjenester til utviklere verden over gjennom HMS, en nøkkelkomponent i Huaweis økosystem. HMS Core, nå i sin fjerde versjon, er en samling av verktøy som gir Huaweis partnere og apputviklere muligheten til å utnytte de unike funksjonene i Huaweis hardware og software.

Ved å integrere HMS i apper med HMS Core 4.0 kan utviklere enkelt ta i bruk Huaweis enhetsegenskaper som HiAI og kamerafunksjoner i sine apper, for en ultimat brukeropplevelse.

Et godt eksempel på anvendelse av dette finner vi hos Cewe, Europas største selskap for utskrift av foto. De har brukt Huaweis Share Kit for å lage en sømløs tilkoblingsopplevelse på kontorene sine. Den intuitive utskriftsprosessen fasiliteter hurtig produksjon, ettersom Cewe-ansatte kun trenger å trykke på en enkelt knapp for å koble en Huawei-enhet til printeren. Disse opplevelsene er ikke bare tilgjengelig for bedrifter, Huawei AppGallery gjør også en rekke HMS-apper tilgjengelig for brukere av vanlige Huawei-enheter.

Huawei AppGallery tilbyr også såkalte «Quick Apps», en innovativ type apper laget for 5G-eraen. «Quick Apps» trenger ingen installasjon og bruker minimalt med systemminne. Brukere behøver bare å trykke på appen, også kan de nyte en sømløs brukeropplevelse som om det skulle vært en vanlig app. Denne kategorien med apper er i vekst og per nå er det rundt 1700 «Quick Apps» tilgjengelig i Huawei AppGallery.

I tillegg til å lage apper, jobber Huawei aktivt med å inkorporere populære apper i Huawei App Gallery. For å beskytte brukere fra skadelige apper, bruker Huawei et banebrytende sikkerhetssystem. Dette inkluderer blant annet en verifikasjon av apputvikleres navn, en fire-stegs prosess for verifisering, samt nedlasting- og installasjonsbeskyttelse.

Med ni års erfaring med appintegrasjon og utvikling er Huawei AppGallery nå en av verdens tre største appbutikker. Richard Yu sa følgende om AppGallerys framtid: “Fremover vil vi fortsette å utvide vårt økosystem for apper i Huawei AppGallery. Vi ønsker å skape en sikker og pålitelig plattform, samtidig som vi gir brukerne flere muligheter. En videreføring av suksessen til dette økosystemet er en av våre øverste prioriteringer».

Huawei jobber aktivt med utviklere av populære apper verden rundt for å skape et større bibliotek av apper. Utviklere er velkomne til å bli en del av dette økosystemet og sammen med Huawei jobbe med å gi forbrukere en smartere appopplevelse.

Huawei Mate Xs
Huawei MatePad Pro

Om Huawei Consumer BG

Huawei er et globalt konsern med hovedsete i Shenzhen, Kinas Silicon Valley. Konsernet er forskningsdrevet, har over 180.000 ansatte og virksomhet i 170 land. Huawei er verken statseid eller børsnotert, men eies av ansatte som brenner for at teknologi skal bidra til en enklere og bedre hverdag.

Huawei har solgt godt over 200 millioner smartmobiler i 2019, og har sterke plasseringer på de mest anerkjente indeksene over verdens mest verdifulle merkevarer.

For mer informasjon, besøk: http://consumer.huawei.com

Følg oss også på:

YouTube: https://www.youtube.com/huaweimobile