Høysesong for brann - vær oppmerksom på brannfaren

Det er førjulstid med mørke, lune kvelder, peiskos og stearinlys. Denne perioden er tradisjonelt høysesong for brann og desember er tradisjonelt årets klart verste brannmåned. Sector Alarm oppfordrer derfor alle til å være ekstra oppmerksom på brannfaren.

Når vinteren er på sitt kaldeste øker dessverre også risikoen for boligbrann. I desember pynter vi med elektrisk julebelysning. Dette er pent å se på, men medfører økt brannrisiko om vi ikke tar forholdsregler.

Hvorfor brenner det?

I følge Norsk Brannvernforening er det de typiske brannårsakene som øker i førjulstiden. Glemte gryter og kjeler på komfyren og uforsiktighet ved bruk av levende lys. Kanskje ikke så rart, ettersom vi i desember gjerne koker og steker mer mat enn vanlig. Det tennes også langt flere levende lys enn vanlig.

Dette støttes av statistikken til Direktoratet for Samfunnssikkerhet og Beredskap (DSB) som forteller at hele 57 prosent av alle boligbranner starter på kjøkkenet. Stua er det nest mest brannfarlige rommet med 10 prosent. I blokkleiligheter startet cirka 75 prosent av alle branner på kjøkkenet.

-Tradisjonen og kosen skal vi selvfølgelig beholde - men med noen få enkle grep kan du sikre deg en tryggere førjulstid, avslutter Sissel Eckblad.

Brannsikringstips fra Sector Alarm

• Ha alltid kontroll på dine brannvernprodukter. Har du brannalarm, brannslukningsapparat og brannteppe?
  • Ikke forlat kjøkkenet og komfyren når du lager mat
  • Vær forsiktig med levende lys
  • Slå alltid av elektriske apparater etter bruk.
  • La aldri oppvaskmaskin, vaskemaskin eller tørketrommel gå når du ikke er hjemme.
  • Se til at lysestaker og telys står fritt i rommet.
  • Trekk alltid ut stikkontakten når du er ferdig med å lade mobiltelefonen, nettbrettet eller datamaskinen

Brannøvelse - godt brannsikringstiltak

Adventstiden er tradisjonelt en ventetid, spesielt for barna. Julen skal ikke feires på forhånd, men den skal forberedes. I lys av statistikken som viser at desember er årets klart verste brannmåned er derfor vår anbefaling å gjennomføre en brannøvelse med familien før jul. Gjennom denne øvelsen blir man garantert bedre rustet til å takle en eventuell hendelse.

Når en brann oppstår er det røyken som er farlig. Røyken stiger og sprer seg raskt. En brannøvelse er derfor et godt brannsikringstiltak. De fleste av oss gjennomfører brannøvelser regelmessig på jobben eller på skolen. I en stresset situasjon er det viktig å vite hva man skal gjøre og hvordan. Ikke minst kan barn bli redde og gjemme seg under sengen eller i et skap når røykvarsleren piper. Det er derfor viktig at de føler seg trygge og vet hva de skal gjøre. Ved å lage egen handlingsplan og rømningsplan for familien og avholde øvelser minst to ganger i året, står man mye bedre rustet til å takle en krisesituasjon.

-Vi har laget en varm film om å holde hodet kaldt. Vårt mål er å bidra til økt brannsikkerhet i Norge. Dette vil vi gjøre gjennom å opplyse om brannsikkerhet og oppmuntre familier til å gjennomføre brannøvelser, sier Kommunikasjonssjef i Sector Alarm Sissel Eckblad.

www.sectoralarm.no/brannovelse

Sector Alarm er et norsk konsern i sterk vekst og hadde i 2017 en omsetning på litt over 2 milliarder. Selskapet ble etablert i 1995 og er i dag en av de ledende aktørene i Europa. Sector Alarm leverer trygghet til sine kunder gjennom alarmløsninger til boliger og bedrifter. Selskapet har mer enn 525.000 kunder og over 2 000 medarbeidere i Norge, Sverige, Finland, Irland, Spania og Frankrike. Både medarbeidere og kunder er i fokus hos oss, noe våre klimaundersøkelser og de mange prisene vi har mottatt for beste kundeservice bekrefter.

Tør du å droppe boligalarmen?21.2.2019 08:00:44 CETPressemelding

All vår erfaring viser at innbruddsfrekvensen i boliger med boligalarm er lavere enn i boliger uten ekstra sikring. Basert på en enkel tanke om risikominimering vil de kriminelle til enhver tid operere der de har minst risiko for å bli oppdaget. Politiets kommentarer til deres ferske straffesakstall for 2018 støtter dette – de skriver at den positive utvikling hva gjelder antall innbrudd delvis kan forklares med det høye salget av boligalarm. (*1)