H.K.H. Kronprinsesse Mette-Marit er høy beskytter for årets TV-aksjon

– Vi er veldig glad for at Kronprinsessen ønsker å være høy beskytter for TV-aksjonen. I år går pengene til Kirkens Bymisjons arbeid for et varmere og mer inkluderende samfunn, sier Adelheid Firing Hvambsal, generalsekretær i Kirkens Bymisjon.

Med TV-aksjonen NRK 2018 ønsker Kirkens Bymisjon å skape møter som endrer liv. Pengene fra årets aksjon skal gå til en rekke ulike tiltak mot utenforskap i Norge.

– Målet om et samfunn der alle mennesker erfarer respekt, rettferdighet og omsorg er viktigere enn noensinne. Vi vil åpne dører og legge til rette for at flere møtes. Vi skal tilby mennesker som opplever å stå utenfor, et nytt fellesskap, en seng eller en samtale. Slik vil vi bidra til at flere får muligheten til å oppnå egne mål og drømmer, sier Adelheid Firing Hvambsal, generalsekretær i Kirkens Bymisjon.

Kronprinsessen har engasjert seg i Kirkens Bymisjon over mange år, og var høy beskytter også sist Kirkens Bymisjon hadde NRK TV-aksjonen Hjerterom i 2004 sammen med Rådet for psykisk helse.

Skaper et varmere samfunn sammen

TV-aksjonen samler alt fra frivilligheten, kommune-Norge og Kongehuset, til den lille basaren på hjørnet. En representant fra Kongehuset har hatt tradisjon for å stille som beskytter for TV-aksjonen siden den startet i 1974. Dronning Sonja åpnet den aller første TV-aksjonen.

TV-aksjonsleder Vibecke Østby er stolt av den store dugnaden og den lange tradisjonen for at hele Norges befolkning stiller opp for en god sak. Hun mener TV-aksjonen trengs mer enn noen gang:

– I år skal vi løfte blikket og lære mer om de utfordringene vi står overfor her hjemme. Sammen skal vi skape et varmere samfunn. Vi skal sørge for at alle har et sted å henvende seg til når livet byr på motgang. Jeg blir rørt av det engasjementet og den hjertevarmen folk over hele landet viser hver oktober, når aksjonen går av stabelen.

Søndag 21. oktober kan hele Norges befolkning gå for at alle skal ha noen å gå til.

Fakta om TV-aksjonen:

• TV-aksjonen har blitt arrangert en søndag i oktober hvert år siden 1974. I år går TV-aksjonen av stabelen 21. oktober.
  • TV-aksjonen NRK er verdens største innsamlingsaksjon og har lang tradisjon i det norske samfunnet.
  • Hvert år besøker 100 000 bøssebærere samtlige av Norges 2,3 millioner husstander.
  • Siden oppstarten av TV-aksjonen i 1974, har det norske folk bidratt med mer enn 7,5 milliarder kroner. Mange millioner mennesker har fått hjelp og et bedre liv på grunn av innsatsen til Norges befolkning i TV-aksjonen.

Foto: Jørgen Gomnæs / Det kongelige hoff

Maren Thorsen Bleskestad, kommunikasjonsleder TV-aksjonen, mobil: 915 37 147