Hit reiser vi i høst

En lang og varm sommer er over, og høsten har allerede meldt sin ankomst flere steder. Mange valgte å holde seg i Norge i sommer som følge av det fantastiske sommerværet, men med høsten kommer også reiselysten tilbake. Noen vil forlenge sommeren, andre vil oppleve en storby - alle vil ha et pusterom fra hverdagen!

Reiselysten i høst er ikke like sterk som i 2017 (ned 9 %), noe som skyldes at mange fikk mye sol i sommer og kanskje ikke har behov for mer på en stund, kombinert med at ferien er brukt opp som en følge av dette. Sammenliknet med høsten 2016 derimot så er det 17 % økning.

- Selv med en flott sommer så stopper ikke reiselysten opp. Høsten er en fin tid for å utforske en storby, eller reise til varme strøk som kanskje ikke er fullt så varme som i juli, sier Ellen Wolff Andresen, Markeds- og Administrasjonssjef i Ticket Feriereiser.

Sol – og badereisene i høst har kun en nedgang på 6 % sammenliknet med i fjor. Mange reiser er selvfølgelig bestilt tidlig som for eksempel i skolenes høstferie. Men det er også en del som ønsker å forlenge følelsen av sommer med en høsttur.

En storbyferie er for mange en yndet høstaktivitet. Det trengs ofte ikke så mange feriedager og med diverse flykampanjer behøver det heller ikke selve reisen å bli så dyr. Det er fortsatt de tradisjonelle byene i Europa som ligger på toppen, men det er også disse byene som har en nedgang i bestillingene. Høy pris på euroen bidrar nok til dette. Byer som New York, Helsinki, Istanbul og Reykjavik derimot har en økning i bestillingene denne høsten.

Toppliste alle reiser

8. Lisboa (7)
9. Helsinki (17)
10. Istanbul (21)

Reiser bestilt pr 31.8.18, avreise 1.9. – 30.11.18. Tall i () er fjorårets plassering

Spania ubestridt ener i vinter – langreiser øker mest13.11.2018 11:13Pressemelding

De siste årenes store trykk på utenlandsreiser fikk seg en nesestyver sommeren 2018. Mange nordmenn er mette på sol og bad og nedgangen i etterspørselen holder seg også for vinterens reiser der bestillingene har gått ned med 12 prosent. Derimot vil man fortsatt ha miljøforandring og opplevelser – opplevelsesrike langreiser går mot strømmen og øker i antall bestillinger. Spania er fortsatt øverst på listen over mest bestilte ferieland, men Thailand tar stadig innpå. Dessuten oppgir flere enn i fjor at de planlegger en utenlandsreise i vinter. Dette viser Tickets store trendrapport Ticket Collection om vinterens reiser.

Julens reiseraketter: India, Los Angeles og Orlando16.10.2018 09:19Pressemelding

Når det er juleferie passer mange på å reise utenlands - spesielt for å få sol og varme, men også for å oppleve andre kulturer og for å slippe julestresset hjemme. Årets jul er dessuten veldig fordelaktig for de fleste arbeidstakere, noe som gir en mulighet til å reise utenlands uten å ta ut alt for mange feriedager. De reisemålene som øker mest denne julen er India, Los Angeles, Madrid, Orlando og Cape Town. Dette viser fersk bookingstatistikk fra Ticket.