Hevder heroinavhengighet kan kureres med psykedeliske stoffer

Noen av verdens fremste filmskapere presenterer banebrytende vitenskap. Se andre sesong av dokumentarserien «Breakthrough» fredag 30. juni kl. 22.00.

Kan psykedeliske stoffer hjelpe mot avhengighet? Hvor langt unna er vi å kurere kreft? Og er det grunn til å se positivt på en framtid dominert av kunstig intelligens og «big data»?

Dette er blant spørsmålene som blir stilt gjennom seks episoder i sesong to av den kritikerhyllede dokumentarserien «Breakthrough», med premiere på National Geographic 30. juni.

Fantastiske regissører

Hver av episodene er regissert av spennende og innovative filmskapere, som Ana Lily Amirpour («A Girl Walks Home Alone at Night»), David Lowery («Pete's Dragon») og Shane Carruth («Upstream Color»), mens skuespillere som Chris Pine, JK Simmons og Aaron Eckhart innehar fortellerstemmene.

Ideen er å la erfarne historiefortellere formidle kompliserte og ofte kontroversielle temaer.

– Det handler om å finne håpet, det heroiske elementet i historiene. Denne sesongens visjonære filmskapere vil bidra med hver sin stil. De vil vise fram kraften som ligger i spennet mellom vitenskap og menneskelig drama, og dermed gjøre det mulig for publikum å relatere seg til temaene, sier den Oscar-vinnende regissøren Ron Howard, som produserer serien sammen med Brian Grazer og deres felles selskap Asylum Entertainment.

Den første episoden, «En psykedelisk kur», med premiere 30. juni, handler om kontroversielle forskere og doktorer som mener at psykedeliske stoffer kan hjelpe folk til å kvitte seg med avhengighet.

Forbudt i USA

Vi får blant annet møte Dr. Jeffrey D. Kamlet, som ivrer etter å behandle heroinavhengighet ved hjelp av hallusinogenet Ibogain - et stoff som finnes naturlig i mange av plantene i gravmyrtfamilien.

Det er et stoff som er forbudt i USA, men i dokumentaren får vi se heroinavhengige TJ gjennomgå behandling med stoffet i Mexico.

– Ibogain er det eneste stoffet på planeten som vil stanse abstinsenssymptomene fra opiatavhengighet innen 24 timer. Hvis ikke det er et gjennombrudd, skjønner jeg ingenting, sier Kamlet i sesongpremieren av «Breakthrough».

Vi får også høre fra dem som mener at medisinsk eksperimentering med psykedeliske stoffer bør forbli forbudt, fordi risikoen for negative bivirkninger er så stor.

Varierte temaer

I episode to (premiere 7. juli) er cyberterrorisme tema, og vi får blant annet møte en IS-hacker som forsøker å rekruttere til et selvmordsangrep mot en turistdestinasjon. Kampen mot kreften er tema for episode tre (14. juli), mens dronene og ødeleggelsene de kan utføre på vegne av både militæret og terrorister, er noe serien ser nærmere på i episode fire (21. juli).

28. juli er det å spå i framtiden tema, og filmskaper Shane Carruth intervjuer både den legendariske statistikeren Nate Silver og Harvard-professor Pavlos Protopapas, som har et verktøy som gjør ham i stand til å kartlegge alle asteroider med potensial til å treffe jorda.

Serien avsluttes i denne omgang 4. august, med en episode der ingeniører forsøker å installere et solcellesystem på et øde kloster høyt oppe i Himalaya.

Se sesongpremieren av «Breakthrough» fredag 30. juni kl. 22.00.