Har solgt over 1000 boliger på tre måneder

OBOS-konsernet har etter årets tre første måneder solgt 1 018 boliger i Norge og Sverige til en samlet verdi av 4,5 milliarder kroner. Det er en dobling av salget sammenlignet med fjoråret.

Erletunet  boligsameie på  Fornebu. Foto: Jiri  Havran
Erletunet boligsameie på Fornebu. Foto: Jiri Havran

Korrigert for samarbeidsprosjekter ble det solgt 819 boliger til en salgsverdi av 3,2 milliarder kroner. Salget er 55 prosent opp i antall og 92 prosent høyere i verdi enn i tilsvarende periode i 2018.  Salgsgraden totalt sett er 69 prosent.

Sammenlignet med første kvartal i fjor er det i år solgt 361 flere boliger. Utviklingen har vært spesielt positiv i Norge med 684 salg mot 343 i fjor.

Block Watne, som er en del av OBOS-konsernet, solgte alene 214 boliger i første kvartal mot 155 i samme periode i fjor. Salget var spesielt godt i Oslo-regionen.

– Vi opplever stor etterspørsel i alle våre regioner, ikke bare i Oslo-området. Dette er en trend vi tror vil fortsette. Aktiviteten i nyboligmarkedet i Norge har ikke vært så stor på flere år, så det er ingen grunn til å senke tempoet. Men vi er avhengige av at kommunene får frem ferdige planer i større tempo og at store infrastrukturprosjekter som Fornebubanen kommer på plass, sier konsernsjef Daniel Kjørberg Siraj i OBOS.

Bedring i Sverige

Ved utgangen av mars var 67 prosent av det samlede nyboligsalget til OBOS i Norge.

− Det svenske markedet er fortsatt krevende, selv om vi ser klare lyspunkter. I Sverige ble det solgt 334 nye boliger i første kvartal mot 312 i samme periode i fjor, og vi forventer at det fremdeles tar noe tid før markedet der er stabilisert, sier Siraj.

OBOS-konsernet hadde ved utgangen av mars samlet sett igangsatt 615 nye boliger i egne prosjekter mot 475 i samme periode i fjor. Konsernet hadde ved utgangen av første kvartal til sammen 5 693 boliger under produksjon, 4 008 av dem var solgt.

Erletunet  boligsameie på  Fornebu. Foto: Jiri  Havran
Erletunet boligsameie på Fornebu. Foto: Jiri Havran

OBOS BBL er en medlemsorganisasjon med over 450 000 medlemmer. Siden 1929 har vi skaffet våre medlemmer bolig, samt forvaltet disse på en trygg måte.