Har lært 100.000 barn og voksne å beskytte seg mot bomber

Norsk Folkehjelp styrker folks beredskap for krig og konflikt gjennom nytt beskyttelsesprogram. – Dessverre er dette en helt nødvendig opplæring. Vi har stor tro på at dette vil redde liv, sier Henriette Westhrin, generalsekretær i Norsk Folkehjelp.
En lærer i Palestina er kurset til "trygghetsinstruktør" av Norsk Folkehjelp. Her underviser hun jenter på en barneskole. Foto: Colin Bent/Norsk Folkehjelp

Siden 2016 har i alt 100.000 personer i Syria, Irak og Palestina fått opplæring i Sivil beskyttelse og beredskap i konfliktområderProgrammet er utviklet av Norsk Folkehjelp og gjennomføres i samarbeid med lokale organisasjoner og virksomheter, for eksempel skolerHva man kan gjøre for å beskytte seg mot eksplosive våpen og hvordan man kan hindre skader og lidelse i krigssituasjoner er kjernen i programmet. Det er utviklet for å fungere for alle aldersgrupper. Så langt er det flest barn som har deltatt.

– Det beste hadde vært om barn slapp å vokse opp i krig og konflikt. Slik er det ikke. Dessverre er dette nødvendig opplæring. Vi har stor tro på at dette vil øke folks mulighet til å overleve angrep med eksplosive våpen og dermed redde liv, sier Henriette Westhrin, generalsekretær i Norsk Folkehjelp.

Når byer bombes er det flest sivile som dør

I likhet med brannøvelser her i Norge, handler denne typen øvelser om å gjøre folk kjent med hvordan de selv kan bidra til egen trygghet. Det innebærer blant annet rutiner for evakuering, grunnleggende brannsikkerhet og førstehjelp.

– Sivile skal aldri være mål i konflikt, men det foregår en urbanisering av konflikt og i byene er det først og fremst sivile som dør når bombene eksploderer, sier Westhrin.

Spill og teater som virkemiddel

Programmet Sivil beskyttelse og beredskap i konfliktområder, eller Conflict Preparedness and Protection (CPP), er utviklet på bakgrunn av undersøkelser av risiko og folks bevissthet rundt denne i Syria og Palestina. Norsk Folkehjelp har utviklet undervisningsmateriell og utdanner lokale organisasjoner og lærere til "trygghetsinstruktører". Kurset er tilpasses virkeligheten der det skal holdes og benytter blant annet spill og teater i formidlingen. Foreløpig er det kun utviklet på arabisk.

– Mange liv kan reddes om grunnleggende beredskap styrkes. Vi ønsker å gjøre enda mer på dette området og har fått gode tilbakemeldinger både fra lærere, barn og voksne, sier Westhrin.

Selv om programmet så langt hovedsaklig er rullet ut i samarbeid med skoler, kan det tilpasses ulike behov og gjennomføres på arbeidsplasser, for lag- og foreninger eller i andre sammenhenger hvor folk samles.

Norsk Folkehjelp har jobbet med minerydding og beskyttelse av sivile mot eksplosive våpen i mer enn 25 år og har helt siden oppstarten i 1939 jobbet med vern av liv og helse. I Norge har Norsk Folkehjelp lang tradisjon for organisering av frivillige førstehjelpere som bidrar i redningstjenesten over hele landet.

Bilder

Last ned bilde
Teater er blant virkemidlene som brukes for å lære barn hvordan de bør opptre dersom området de befinner seg i er under angrep. Programmet er også tilpasset voksne. Foto: Colin Bent/Norsk Folkehjelp
Last ned bilde
Barn i Palestina følger spent med på teaterstykket om trygghet som er en del av Norsk Folkehjelps undervisningsopplegg for barn i konfliktutsatte områder. Foto: Colin Bent/Norsk Folkehjelp

Følg pressemeldinger fra Norsk Folkehjelp

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Folkehjelp på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk Folkehjelp