Har kuttet matsvinn med over 20 prosent
Ved utgangen av 2018 hadde NorgesGruppen redusert matsvinnet med 21 prosent. Hovedgrunnen til dette er at flere av butikkene har innført nedprising av matvarer som nærmer seg holdbarhetsdato.
-Nedprising i butikk har fungert godt, og det er bra at butikkene stadig kommer opp med gode ideer til hvordan de kan redusere matsvinn ytterligere, forteller Hauer, og understreker at det er helt avgjørende at alle ledd bidrar om de skal nå målet.
Et nytt system med integrert datovarsling for holdbarhet kom på plass i NorgesGruppens kjeder i året som gikk. Dette er første steg for å hjelpe kjøpmenn med å forhindre matsvinn i butikk. Neste steg vil være å integrere holdbarhetsdatoen også i strekkoden. På den måten kan kjøpmennene med større presisjon ta grep i butikk for å unngå å måtte kaste spiselig mat.
-Hensikten med dette systemet er å gjøre hverdagen enklere for kjøpmennene. Tidligere har de måttet sjekke datoene manuelt, noe som er veldig tidkrevende og gjør oppgaven med å redusere matsvinn tung, sier Hauer.
NorgesGruppen har satt som mål å kutte 25 prosent av sitt matsvinn innen 2020.
-Det ser ut til at vi kommer til å nå dette målet, forteller Hauer.
Viktig med gode samarbeidspartnere
Flere initiativ for å forhindre matkasting har blitt utviklet siste årene. Et av dem er Matsentralen som på kort tid har dannet et nettverk av matsentraler i Norge og etablert seg som en viktig aktør som bekjemper sult blant vanskeligstilte og forhindrer matsvinn.
-Matsentralene rundt om i landet er et helt sentralt ledd i omfordeling av mat som ellers ville gått til spille. Samarbeidet med dem er helt nødvendig for at vi skal nå målet vårt om reduksjon av matsvinn, og det er veldig fint at det går til dem som trenger det mest, sier Hauer.
Bare i 2018 omfordelte Matsentralen 2100 tonn mat, noe som tilsvarer 4,2 millioner måltider. Av disse kom 276 tonn overskuddsmat fra NorgesGruppen.
- Vi er stolte av å være en viktig medspiller og et effektivt verktøy for matbransjen i deres kamp for å redusere matsvinnet, sier daglig leder i Matsentralen Oslo, Cristiano Aubert. Han legger til at NorgesGruppen har vært en viktig partner helt siden de startet i 2013.
- Det er viktig med gode samarbeidspartnere, ikke bare i form av økonomisk støtte og mat, men også rådgivning og veiledning omkring de fleste tema relatert til driften vår, fortsetter han.
Kontakter
Dyveke Elset
Kommunikasjonsrådgiver bærekraft
+47 48203471
dyveke.elset@norgesgruppen.no
Bilder
Lenker
Om NorgesGruppen
Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.
NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.
Varene folk vil ha
NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.
Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.
Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.
Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen
Kundevekst og sterk kostnadskontroll forbedret NorgesGruppens årsresultat21.3.2024 08:51:00 CET | Pressemelding
Flere kunder i butikkene, god kostnadskontroll og store investeringer som har gitt en mer effektiv og bærekraftig drift, styrket NorgesGruppens konkurransekraft gjennom 2023.
UNIL tilbakekaller Fiskemannen Rekekabaret14.3.2024 15:03:19 CET | Pressemelding
UNIL kaller tilbake Fiskemannen Rekekabaret 300 g med holdbarhetsdato 28.04.2024, på grunn av funn av glass i produkt.
Nå blir kassene i KIWI sukkerfrie13.3.2024 21:12:26 CET | Pressemelding
KIWI ønsker å legge til rette for sunne valg, uten å bruke pekefinger. Nå blir selve kassa sukkerfri, og Nasjonalforeningen for folkehelsen applauderer tiltaket.
Først i verden9.1.2024 15:00:30 CET | Pressemelding
ASKO blir verdens første kunde som tar i bruk den nye generasjonen BEV Regional elektriske lastebiler fra Scania. Med mer krefter, lengre rekkevidde og større totalvekter åpner det seg helt nye muligheter for fossilfrie transporter.
KIWI heier på kampen mot matsvinn3.1.2024 12:54:21 CET | Pressemelding
KIWIs matsvinn er redusert med 55 prosent siden 2015, og arbeidet fortsetter for fullt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom