Halve Norge vil følge VM-stafettene

Over halvparten av landets befolkning har planer om å se langrennsstafettene under ski-VM i Lahti, ifølge en undersøkelse fra Norstat på vegne av RiksTV. Hele 52 prosent sier at de skal følge TV-bildene på 4 x 10 km stafett for menn.

Ski-VM i Lahti er i gang, og snart er det duket for 4 x 5 km stafett for kvinner og 4 x 10 km stafett for menn, noe halve Norge oppgir at de vil følge med på. 52 prosent av de spurte svarer at de kommer til å følge herrenes stafett, mens 51 prosent vil følge damenes stafett.

Aller størst stafett-entusiasme finner vi i Østfold, der 58 prosent sier de vil følge herrestafetten.

Totalt deltok 1 022 respondenter over 18 år i den landsrepresentative undersøkelsen gjort av Norstat. Undersøkelsen ble foretatt i månedsskiftet januar/februar.

På tredjeplass av VM-grenene flest nordmenn mener de selv vil følge, finner vi den klassiske femmila for menn. 44 prosent av de spurte hevder de kommer til å følge den drøye to timers lange sendingen fra VM i Lahti. På plass nummer fire kommer 15 km klassisk for menn, hvor 43 prosent svarer at de skal se på. Fire andre langrennsdisipliner deler femteplassen hvor 42 prosent svarer at de skal følge sendingene.

– Langrenn er den desidert mest populære grenen under VM – det ser vi jo også på hvor populære langrennprofilene er og har vært gjennom flere tiår, sier kommunikasjonsrådgiver Tone Mesna i RiksTV.

Skal vi finne en annen gren enn langrenn, må vi nemlig helt ned på 21. plass, der vi finner hopp, stor bakke for menn. 31 prosent oppgir at de vil se konkurransen i 130-metersbakken, mens 24 prosent mener de vil følge mennenes lagkonkurranse i hopp. Kombinert lagsprint havner på 24. plass på listen – og denne er det 17 prosent som oppgir at de vil se.

Under ski-VM fra Falun for to år siden var det femmila for herrer som ble sett av flest nordmenn, ifølge TV-tallene fra Kantar TNS for 2015, da hele 1,5 millioner nordmenn fulgte Petter Northug til seier.

De samme tallene fra Kantar TNS viser at lagsprint for kvinner og menn, 30 km skiathlon, tremila for kvinner og kombinert stafett utgjorde de neste på topp fem-listen, med henholdsvis 1 377 000, 1 265 000, 1 205 000 og 1 156 000 seere.

– Femmila er gjerne noe man har på i bakgrunnen og kanskje ikke følger ordentlig med på før de siste kilometerne, mens stafetten har action nesten fra start til slutt. Så selv om flest sier de vil se stafetten, ville det ikke overrasket meg om det også i år er femmila som kommer seirende ut seertallmessig, foran stafettene for menn og kvinner, sier Tone Mesna i RiksTV.

Her er VM-disiplinene som flest nordmenn sier de vil se, ifølge Norstats undersøkelse gjort på oppdrag fra RiksTV:

1. Langrenn – stafett menn: 52 prosent
  2. Langrenn – stafett kvinner: 51 prosent