Håkon Haugli blir ny administrerende direktør for Innovasjon Norge

Styret i Innovasjon Norge har i dag tilsatt Håkon Haugli som ny administrerende direktør. Haugli er nå administrerende direktør i Abelia, NHOs forening for kunnskaps- og teknologibedrifter. Han begynner i stillingen 1. august i år.

Håkon Haugli, ny administrerende direktør i Innovasjon Norge. Foto: Esben Johansen.

- Med Håkon Haugli har vi fått en erfaren og allsidig leder med bakgrunn fra næringsliv, politikk og organisasjonsliv, sier styreleder i Innovasjon Norge, Gunnar Bovim. - Haugli kjenner Innovasjon Norge godt fra utsiden, gjennom en rekke prosjekter der vi og Abelia har samarbeidet. Vi ser fram til å arbeide sammen med Haugli om å videreutvikle Innovasjon Norge til å bli et enda mer effektivt virkemiddel for verdiskaping.

Erfaren næringslivsleder og stortingsrepresentant

Håkon Haugli er 49 år, utdannet jurist fra Universitetet i Oslo. Han har ledet Abelia fra 2014. Tidligere har han hatt lederstillinger i forsikringsselskapet Gjensidige og jobbet i ISCO Group og McKinsey.
Haugli satt på Stortinget for Arbeiderpartiet i perioden 2009-2013 og var medlem av Kommunal- og forvaltningskomiteen og Helse- og omsorgskomiteen. Han var også med i Stortingets delegasjoner til Europarådets parlamentariske forsamling og FNs generalforsamling.
Haugli har vært styremedlem i Lånekassen og Center for Service Innovation (CSI) ved Norges Handelshøyskole. Han sitter i SINTEFs råd og HelseOmsorg21-rådet, og er medlem av Stortingets EOS-utvalg.

- Den brede erfaringen, også internasjonalt, samt deltakelsen i en rekke råd og utvalg bidrar til at Haugli har svært god samfunns- og næringslivsforståelse og forståelse av rollen som leder for Innovasjon Norge, sier Gunnar Bovim. – Det har styret lagt stor vekt på i denne prosessen.

65 søkere

Innovasjon Norge lyste ut stillingen som administrerende direktør 1. mars, med søknadsfrist ved månedens slutt. Et ansettelsesutvalg har vurdert og hatt dialog med søkerne sammen med rekrutteringsbyrået BackerSkeie etter hvert som søknadene kom inn.