Hagefugltelling 2011

Kommende helg, 29.-30. januar blir Hagefugltellingen 2011 gjennomført over hele Norden. Det er Norsk Ornitologisk Forening (NOF), landets fuglevernforening, som er ansvarlig for tellingen her til lands. I år skjer arrangementet i samarbeid med Det norske Hageselskap i tillegg til Nettverk for miljølære. Dette er en fin anledning for en aktivitet for store og små i en ellers mørk og rolig årstid.

Det er fjerde gang at NOF arrangerer Hagefugltelling sammen med de nordiske partnerne, og vi håper at vi fortsetter fremgangen fra de foregående år. Under tellingen i 2010 deltok ca. 10 000 personer og vi fikk inn registreringer fra 4 365 ”hager” som til sammen noterte hele 262 203 fugler. Målsettingen for i år vil være 15 000 deltakere, 6 000 ”hager” og et antall på 350 000 registrerte fugler. Ved siden av å skape blest rundt fugler og natur, så er volumet på innrapporteringen så stor at man etter hvert kan danne seg et bilde av bestandsutviklingen for våre vanligste vinterfuglarter.

Det er stor interesse for å mate fugler i Norge. Årlig selges ca. 15 000 tonn med villfuglmat. Det er ca. 400 000 nordmenn som hjelper våre små fjærkledde venner med mat nå i vinterkulda. Flere og flere nordmenn finner ut at mating av fugler gir god underholdning og er en spennende og lærerik hobby.

Etter to vintre på rad med sprengkulde og store snømengder over store deler av landet så har det vært en hard prøvelse for våre fjærkledde venner å klare seg igjennom vinteren. Det at folk mater fuglene vil bety forskjellen på liv eller død for mange tusen fugler. Selv om våre overvintrende fugler er skapt for å klare seg gjennom det harde vinterklimaet her nord, så sier det seg selv at en fòringsplass framstår som en oase i et ørkenlandskap.

Hva skal telles?

Hagefugltellingen foregår ved at man noterer alle fugler som blir sett på fuglebrettet og rundt fôringsplassen. Det skal noteres det høyeste antall man ser på en gang av hver fugleart. Tellingen av fuglene skal legges inn på hjemmesiden til Fuglevennen, www.fuglevennen.no . Oversikt over antall hager, arter og individer som registreres oppdateres med en gang noen har lagt inn sine observasjoner. Er folk bortreist den aktuelle helgen kan de gjerne legge inn sine registreringer noen dager tidligere eller i løpet av neste uke.

Link til årets Hagefugltelling: http://www.fuglevennen.no/

Oppsummering fra 2010: http://www.birdlife.no/organisasjonen/nyheter/?id=534