Grønne løsninger vises fram for verden
– Dette er en unik mulighet for bedrifter og næringer i vår region til å vise fram sine grønne løsninger. Vi er nødt til å gjøre oss synlige og attraktive i det globale markedet for å øke eksporten. The Explorer er et utstillingsvindu i møte med internasjonale kunder, sier Anniken Fægri Damm-Larsen, direktør i Innovasjon Norge for Buskerud, Telemark og Vestfold.
The Explorer er ett av Innovasjon Norge og næringslivets svar på regjeringens oppdrag om å profilere norske, grønne løsninger. Alle bedrifter og næringer kan registrere seg i tjenesten. De må svare ut tre kriterier: God forretningsskikk, at løsningen er grønn og hvilke bærekraftsmål den bidrar til å løse
Yara Birkeland med i The Explorer
Yara Birkeland, Scanship, Eltek og Vissim inngår allerede i det digitale utstillingsvinduet. Der får de vist seg fram for potensielle kunder og kan kobles med utenlandske bedrifter som trenger løsningen deres.
– Yara er med fordi vi mener Norge kan og bør spille en ledende rolle globalt i å forvalte kommende generasjoners ressurser på en bærekraftig måte. Med vårt tilfang av kompetanse og teknologi, sammen med drivende miljøer slik som Innovasjon Norge, ligger alt til rette for å lykkes, sier Svein Tore Holsether, administrerende direktør i Yara.
Yara Birkeland, som er et samarbeidsprosjekt mellom Yara og Kongsberg Gruppen, er verdens første selvkjørende utslippsfrie containerskip. Skipet sparer opptil 90 prosent i årlige driftskostnader sammenlignet med tilsvarende konvensjonelle fartøy. Det er også anslått å erstatte 40 000 turer med lastebil per år, noe som reduserer lokal forurensning og klimagassutslipp betydelig.
Verktøy for å øke eksporten
The Explorer inngår i den nasjonale eksportsatsingen Merkevaren Norge. Merkevarebyggingen av Norge er en avgjørende del av satsingen, fordi en sterk nasjonal merkevare gir økt konkurransekraft for norsk næringsliv.
– Det er kraften i samarbeidet mellom små og store bedrifter, mellom privat og offentlig sektor, mellom forskning og anvendt teknologi som gjør Norge til en attraktiv partner internasjonalt. The Explorer får frem denne styrken i grønne løsninger fra Norge. Utstillingsvinduet vil være et nyttig verktøy for å øke eksporten fra eksisterende eksportnæringer og synliggjøre nye eksportnæringer, sier Marianne Hagen, statssekretær i Utenriksdepartementet.
Hagen deler regjeringens tanker og ambisjoner om eksportsatsingen på arrangementet på Kongsberg Musikkteater i ettermiddag.
– Synes du ikke, finnes du ikke
Internasjonale undersøkelser viser at Norge kjennetegnes av høyteknologiske prototyper og bærekraftige løsninger. Men det er ikke alltid like lett for norske bedrifter å kjempe om oppmerksomheten i det internasjonale markedet.
– Vi har mange grønne og geniale løsninger i regionen vår, som bør registrere seg i The Explorer. Dette er en smart måte å synliggjøre seg på, for husk: synes du ikke, finnes du ikke! slår Damm-Larsen fast.
Se programmet for Innovasjonstalen på Kongsberg her
Fakta om The Explorer
- https://www.theexplorer.no åpnet for registreringer 31.mai.
- The Explorer skal bli en eksportkanal hvor utenlandske bedrifter som trenger løsninger, og norske bedrifter som har løsninger, kobles.
- Den blir samtidig et utstillingsvindu for et internasjonalt marked som bygger opp under Norge som en ledende nasjon innen utvikling av grønne løsninger. I tillegg skal den inneholde verktøy og historier om Norge og norsk næringsliv som kan brukes overfor internasjonale kunder, presse og andre målgrupper.
- Alle bedrifter og næringer med grønne løsninger kan registrere seg i basen. De må svare ut tre kriterier: God forretningsskikk, at løsningen er grønn, og hvilke bærekraftsmål den bidrar til å løse. I tillegg bør løsningen være skalerbar.
- Det er en redaksjon som kvalitetssikrer alle løsningene før de publiseres på The Explorer. Det koster ingenting å registrere løsninger.
- Innovasjon Norge leder eksportsatsingen. Konsept, utforming, samt kriterier for innhold og bedriftsdeltakelse er utformet i dialog med næringslivet, Nærings- og fiskeridepartementet og Klima- og miljødepartementet.
- Et strategisk råd er opprettet, bestående av representanter fra Equinor, Yara, Statkraft, DNB, DNV GL, NHO, LO, Abelia, Norge 203040, Norges sjømatråd, Virke, Norges Rederiforbund, Miljødirektoratet, Finans Norge, GCE Blue Maritime Cluster, Fostech AS, Grieg Group, X Four-10, Zero, Klima- og miljødepartementet, Nærings - og fiskeridepartementet, og Innovasjon Norge.
For mer informasjon, kan du kontakte:
Tommy Odinsen,
tommy.odinsen@innovasjonnorge.no / 958 95 781
Rannveig Mølmen Nergården,
rannveig.molmen.nergarden@innovasjonnorge.no / 970 35 725
Nøkkelord
Bilder
Om Innovasjon Norge
Vi bidrar til nyskaping i næringslivet, bærekraftig vekst og eksport for konkurransedyktige norske bedrifter, og utvikling i distriktene. Vi profilerer norsk næringsliv og Norge som reisemål.
Følg pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Innovasjon Norge og Eksfin finansierer Nordic Halibut med til sammen 178 millioner kroner18.4.2024 09:00:00 CEST | Pressemelding
Kveiteoppdrettsselskapet Nordic Halibut på Averøy i Møre og Romsdal mottar lånefinansiering på 102,5 millioner kroner fra Innovasjon Norge og 75 millioner kroner fra Eksportfinansiering Norge (Eksfin) til nytt landbasert settefiskanlegg på Tingvoll samt drift.
Nå åpnes det for nye klynger til Norwegian Innovation Clusters17.4.2024 15:00:00 CEST | Pressemelding
Innovasjon Norge, i samarbeid med Siva og Forskningsrådet, kan i dag kunngjøre opptak av nye klynger til klyngeprogrammet “Norwegian Innovation Clusters”.
Presseinvitasjon til Hannover Messe - besøk av statsminister Jonas Gahr Støre og Tysklands forbundskansler Olaf Scholz11.4.2024 06:00:00 CEST | Presseinvitasjon
Vi inviterer norsk presse til årets Hannover Messe, en av verdens største industrimesser, der Norge i år er partnerland. Statsminister Jonas Gahr Støre og Tysklands forbundskansler Olaf Scholz besøker den norske paviljongen mandag 22. april.
Tina Stiegler blir ny divisjonsdirektør i Innovasjon Norge21.3.2024 15:30:00 CET | Pressemelding
Tina Stiegler skal lede Innovasjon Norges største kundedivisjon som selskapets nye divisjonsdirektør for samfunns- og næringsutvikling.
Bionova fungerer godt, viser den første evalueringen20.3.2024 10:45:29 CET | Pressemelding
Bionovas to ordninger fungerer etter hensikten, viser evalueringen som er gjennomført av Oxford Research.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom