Gresskar er mer enn bare Halloween-lykt

Gresskar finnes i mange forskjellige størrelser, former og farger. Faktisk kan man finne gresskar som er både gule, grønne, oransje og stripete. Fortsatt er det Halloweengresskarene som er de mest populære, men interessen for andre matgresskar er også økende.

Ta vare på maten i Halloween-gresskaret.

Tradisjonen med gresskar-lykter siste dagen i oktober er kommet for å bli. Halloween har de siste årene blitt mer og mer populært i Norge. Mange velger å bruke anledningen til å lage en hyggelig lysfest for familie og venner, mens barna går “knask eller knep” som vi kaller det på norsk. Da kler de seg ut i skumle kostymer som spøkelser, skjeletter, zombier eller hekser, og går på dørene til naboene for å få godteri.

- Estimatene fra de norske dagligvarebutikkene tyder på at det kommer til å rulle ut over 200.000 Halloween-gresskar til norske hjem de neste par ukene. Det er over 900 tonn, og en ganske betydelig mengde mat, forteller Gerd Byermoen i Opplysningskontoret for frukt og grønt, som oppfordrer til å ha det gøy med å lage mat av gresskar.

I tillegg kommer 40 – 50 tonn med ulike typer matgresskar. Pyntegresskar solgt i dagligvarebutikker og i blomsterhandel kommer i tillegg. Har du ikke brukt gresskar i matlagingen før, er tiden inne for å prøve. Skal du gå løs på et matgresskar, er stalltipset å bake det i ovnen først. Skallet kan nemlig være svært hardt, men etter en tur i ovnen blir det mørt og fint og lett å bearbeide. Husk å vaske gresskaret godt under rennende vann før tilbereding.

Gresskar egner seg godt til ovnsbaking, og kan fint brukes i supper og bakverk. Og glem ikke kjernene. Ristede gresskarskjerner er deilig snacks og velegnet i bakst og på frokostblanding.

Se hvordan du kan lage Halloweenlykt:

Husk å ta ut innmaten før lykten settes på trappen, da unngår vi matsvinn og du har menyen klar til festen.

1. Skjær av toppen og hul ut gresskaret. Ta bort alt av løst kjøtt og kjerner.
  2. Bruk blyant eller tusj til å tegne på figuren du ønsker å kutte ut.
  3. Bruk en liten og skarp kniv til å kutte med. Skjær hele veien igjennom og dytt bitene ut.
  4. Plasser telys i bunnen av lykten og den er klar til bruk.

Bruk innmaten i gresskaret.

Våre 5 beste gresskartips:

Bak det i ovnen og lag gresskarpuré

Bak hele gresskaret i ovnen først, så blir det lettere å skjære i. Puré av gresskar er et sesongaktuelt alternativ til kålrotstappe eller potetstappe. Du kan også bruke gresskarpuré i bakverk, eller i desserter.

Har du gresskarpuré til overs, så er den fin å fryse ned. Bruk den senere til fyll i pai eller i søtt bakverk.

Gresskar- og gulrotsuppe

En varmende suppe smaker alltid godt en kald høstkveld. Server gjerne suppen i gresskaret, det skaper skikkelig god halloween-stemning.

Gresskarpai

Ristede gresskarkjerner

Tilslørte gress-karer

En frisk og deilig dessert. Tilslørte bondepiker i en variant med gresskarmos som du må "montere" sammen rett før servering, og ønsker du en lettere variant kan kremen byttes ut naturell gresk yoghurt.

Her laster du enkelt ned flere gresskarbilder.

Film: Lag din egen gresskar-lykt til Halloween

Ta vare på maten i Halloween-gresskaret.
Merk av med en blyant hvor du skal skjære.
Skrap ut kjernene - disse blir til kjempegod snacks.
Gresskarkjernene er klare for rensing.
Plasser telys i bunnen av lykten, og den er klar til bruk.

Stiftelsen Opplysningskontoret for frukt og grønt har som formål å spre matglede og øke folks kunnskap om frisk frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge. Vårt mål er "5 om dagen" til alle, som vil bidra til en sunnere og friskere befolkning.

Vi tilbyr et stort utvalg av bilder av frukt og grønnsaker og retter der disse er brukt i vår bildebank.