Fredskorpset

Grenseløse yrkesarbeidere

8.3.2016 08:07 | Fredskorpset

Norge og en rekke andre land vil ha et udekket behov for faglært arbeidskraft i årene fremover. Førstkommende onsdag 9 mars inviterer Fredskorpset til en konferanse som skal finne nye løsninger på hvordan yrkesrettet utdanning kan styrkes, som del av norsk utviklingssamarbeid med land i sør.

Felles utfordringer

Norge og mange land i Afrika, Asia og Latin-Amerika har felles utfordringer i at næringslivet mangler tilgang på faglært arbeidskraft. Hele én av fem bedrifter i Norge melder at de må redusere sin virksomhet grunnet mangel på kompetanse, ifølge NHO.

I et forsøk på å belyse hvordan yrkesfaglig kompetanse kan bidra til å skape bærekraftig utvikling, samler konferansen unge stemmer fra Malawi, Tanzania, Zimbabwe, Kambodsja og Norge - levende eksempler på at når mennesker fra ulike verdensdeler møtes og deler erfaringer, skapes nye ideer og innovative løsninger.

«Globale utfordringer krever globale løsninger. Vi vil demonstrere at norske bedrifter og utdanningsinstitusjoner har mye å lære av land vi vanligvis ikke sammenligner oss med», sier direktør i Fredskorpset Nita Kapoor.

Verdensmestre i yrkesfag

Hva skal til for å bli best i yrkesfag og hvordan legge til rette for at flere unge tar yrkesfaglig utdanning? Svaret kommer kanskje på konferansen, når Maria Amelie leder en erfaringsutveksling mellom yrkesarbeidere som har deltatt i verdensmesterskap innenfor sine respektive fagfelt.

Tid og sted:

Onsdag 9. mars kl. 13.00 på MESH i Tordenskioldsgate 3, Oslo.

Vedlagt finner du program.

Kontakt oss for mer informasjon om konferansen eller deltakerne på konferansen.

Velkommen til en spennende dag med framtidens skapere!

Pressekontakt/Senior Kommunikasjonsrådgiver

Om Fredskorpset

Fredskorpset
Postboks 8055 Dep

24 14 57 00http://www.fredskorpset.no/
Fakta om Fredskorpset: • Fredskorpset gir unge mennesker i Norge og utviklingsland mulighet til å oppleve hverandres virkelighet gjennom utveksling. • Fysioterapeuter, yrkesfaglærere, ingeniører, journalister og designere er eksempler på yrkesgrupper som gjennom Fredskorpset kan bytte plass på tvers av landegrensene. Hensikten er å jobbe innen sitt kompetansefelt i et annet land for å lære, dele og skape verdier sammen. • Fredskorpset har også et utvekslingsprogram for unge frivillige med fokus på ungt lederskap og styrking av sivilsamfunn. • Fredskorpset er en del av den statlige utviklingspolitikken. Les mer om Fredskorpset her: http://www.fredskorpset.no

Følg saker fra Fredskorpset

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Fredskorpset på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Fredskorpset

Bryt barrierene - Ungt lederskapskonferansen 20177.3.2017 07:51Pressemelding