GreenTech Festival: Norge søker grønne «Oscar-vinnere»

Norge er partnerland under GreenTech Festival 2019, populært kalt Oscar-utdelingen for grønne og bærekraftige løsninger. Her får norske selskaper muligheten til å vise seg frem for mulige kjøpere og beslutningstagere fra hele verden, i tillegg til å kunne smykke seg med samme tittel som tidligere vinnere Elon Musk, Bob Geldof og hybridbilen BMW i8.
Foto: Ulf Büschleb ©GreenTec Awards.

-Klimaendringer er vårt tids største utfordring, men jeg mener det også er en av vår tids største forretningsmuligheter. Norsk næringsliv står overfor tidenes mulighet til å utvikle teknologiene, løsningene og forretningsmodellene som skal ta oss til nullutslipp.  Under GreenTech Festival kan vi vise frem det som allerede er utviklet, sier klima – og miljøminister Ola Elvestuen.

GreenTech Festival er en av verdens største arrangementer for bærekraftige innovasjoner. Neste går av stabelen i Berlin i mai 2019, hvor Norge er offisielt partnerland.

Fra og med denne uken kan norske bedrifter nominere sine løsninger. -Norges offisielle rolle under GreenTech Festival gir norske selskaper stor oppmerksomhet fra viktige beslutningstagere fra hele verden. Dette er en ypperlig mulighet til å sette norske, bærekraftige innovasjoner på kartet, sier Hans Martin Vikdal, fungerende administrerende direktør i Innovasjon Norge.

Innovasjon Norge har standplass under GreenTech Festival, hvor alle norske bedrifter som blir nominert inviteres til å delta. Bedriftene inviteres også til å registrere sine løsninger på det digitale utstillingsvinduet The Explorer, som gjennom økt synlighet skal matche norske, grønne og bærekraftige løsninger med internasjonale behov og kjøpere. The Explorer blir en sentral del av Innovasjon Norges kommunikasjon i forbindelse med arrangementet.

I 2019 samarbeider GreenTech Festival med Formula E, verdens første full-elektriske billøp. -Det innebærer en rekke muligheter for elbil-landet Norge. Vi er verdensledende både på bruk og på utvikling av elbil-produkter, og det skal vises frem under GreenTech Festival, påpeker Vikdal.

Hvem kan delta?
Alle bedrifter som har løsninger innenfor konkurransens fem ulike kategorier kan delta: Innovation of the year, Game changer of the year, Rising star of the year og Start-up of the year. Hovedkriteriet er at bedriftene må tilby løsninger som er  mer miljø- eller samfunnsnyttige enn det som finnes på markedet.

Interesserte bedrifter kan nominere sin løsning til GreenTech Festival innen 31. januar. De nominerte i hver kategori blir valgt ut av en egen jury.

Kontakt:
Tim Grenge, markedsrådgiver Tyskland, Tim.Genge@innovationnorway.no

Fakta:
GreenTech Festival 2019 er 23.-25.mai i Berlin, Tyskland.
GreenTech Festival har blitt arrrangert siden 2007 www.greentechfestival.com
Nominer din grønne løsning til GreenTech Festival www.theexplorer.no/greentec-awards/

Les mer om The Explorer www.theexplorer.no/greentec-awards/

Foto: Ulf Büschleb ©GreenTec Awards.