YouGov Norway

Google topper YouGovs første globale imageranking

Del

Teknologivirksomheter dominerer, men klassiske merkevarer figurerer også på listen

Google inntar førsteplassen på YouGov BrandIndex’ første globale imageranking som måler den overordnede helsetilstanden til en merkevare. På listen, som er dominert av teknologivirksomheter, kommer søkegiganten inn rett før søsterselskapet YouTube samt nummer tre på listen, Facebook.

Også andre teknologivirksomheter har flotte plasseringer på listen. Elektronikkprodusenten Samsung ligger på fjerdeplass, meldingstjenesten WhatsApp inntar femteplassen, og Apples iPhone sjetteplassen, mens den nettbaserte detaljistmastodonten Amazon ligger som nummer sju. Topp 10 avrundes med mer klassiske og velkjente merkevarer som Toyota, Adidas og Colgate.


Rankingen er basert på data fra YouGov BrandIndex fra 26 land, som dekker markeder i Nord-Amerika, Sør-Amerika, Europa, Afrika, Asia og Australia. YouGov har brukt indeksscoren til å utarbeide rankingen. Indeksscoren er gjennomsnittet av 6 forskjellige imageparametere, som omfatter kvalitet, generelt inntrykk, valuta for pengene, anbefaling, omdømme og kundetilfredshet, og gir dermed et bilde av den overordnede helsetilstanden til en merkevare.

Teknologivirksomheter dominerer denne globale listen og med god grunn. Google, YouTube og Facebook er tilgjengelige de fleste steder i verden. Det at ​​Samsung og Apple iPhone finnes på listen, er et tegn på at de mobile enhetene er blitt en viktig del av livet vårt. Alle merkevarene i rankingen appellerer bredt og har stor nytteverdi.

Norges topp 10

Parallelt med den globale topp 10 har YouGov også lansert topp 10 merkevarer blant nordmenn.

Den norske nettmarkedsplassen for alle typer annonser og tjenester har Norges sterkeste image foran merkevarer som billigkjeden Kiwi og meierikonsernet Tine.

Den norske listen er generelt preget av flere klassiske norske merkevarer innen dagligvarer og forbruk som Meny, Gilde, Q-Meieriene samt de svenske merkevarene IKEA og Clas Ohlson. I tillegg har det svensk-norsk-danske flyselskapet SAS inntatt fjerdeplassen.

Det eneste merket på listen som også er med på den globale rankingen, er Samsung.

Les mer og se de samlede rankingene samt rankinger for utvalgte sektorer her

Om den globale rankingen

For å vurdere helsetilstanden for merkevarer globalt, har YouGov sett på data fra 26 BrandIndex-land, som dekker markeder i Nord-Amerika, Sør-Amerika, Europa, Afrika, Asia og Australia, og utarbeidet den globale topp 10 listen ut ifra de merkevarene som oftest finnes på topp 10. Hvis merkevarene fantes på topp 10 det samme antall ganger, ble plasseringen på den globale rankingen bestemt av den gjennomsnittlige plasseringen på landenes topp 10-lister.

I Norge intervjuer YouGov BrandIndex 100 personer hver dag som er representative for den generelle befolkningen, og spør om deres holdninger til forskjellige merkevarer.

Alle data er fra 1. juli 2016 til 30. juni 2017.

For ytterligere informasjon:

Per Ståle Ekrol, BrandIndex Norge, M: +47 934 23 516, E: per.ekrol@yougov.com

Tove Keldsen, Nordic Marketing Manager, M: +45 3142 6154, E: tove.keldsen@yougov.com

Bilder

Om YouGov Norway

YouGov Norway
YouGov Norway
Møllergata 13
0179 Oslo

224 232 00https://yougov.no/