God vekst i kortbruk

(Oslo 9. mai 2018) Tall fra Nets og BankAxept AS viser at det i april ble foretatt 150,5 millioner kortkjøp, en vekst på 7,2 prosent i forhold til april 2017. Betalingskortene ble benyttet til å handle for 49,5 milliarder kroner, en økning på 3,9 prosent sammenlignet med samme måned i fjor.

— Mye av årsaken til den gode veksten i kortbruk, skyldes trolig at i fjor inntraff de fleste helligdagene i april, i motsetning til i år hvor de var i mars, sier Stein-Arne Tjore, pressesjef for Nets i Norge.

Videre vekst for kontaktløse betalinger
I løpet av april ble det gjennomført mer enn 1,6 millioner kontaktløse korttransaksjoner med BankAxept-kort, noe som er en vekst på 32,6 prosent sammenlignet med mars.

— Selv om den prosentuelle veksten for kontaktløse kjøp var høyere fra februar til mars, vokste antallet nye kontaktløse transaksjoner mer i april. Vi tolker dette som at stadig flere oppdager at kontaktløs betaling er både enklere og raskere. I tillegg ser vi at stadig flere butikker aktiverer sine betalingsterminaler for kontaktløs betaling, sier Frode Riis Andersen, kommunikasjons- og markedssjef i BankAxept AS.

Bankkort med BankAxept ble i april benyttet 129,7 millioner ganger, noe som er 8,2 millioner ganger mer enn samme måned i fjor. Det ble handlet varer og tjenester med BankAxept for 39,5 milliarder kroner.

Frode Riis Andersen, kommunikasjons- og markedssjef i BankAxept AS, tlf. 922 46 335,
e-post: fra@bankaxept.no