Gjenopptar helikopterbefaringen av linjenettet

Helikopterselskapet Heliwest har satt i verk flere tiltak etter den alvorlige nestenulykken med helikopteret på linjebefaring i juni. Etter planen gjenopptas flyvningene denne uken.
Helikopteret som Heliwest benytter i oppdraget for Agder Energi NEtt.

Agder Energi Nett har engasjert det finske helikopterselskapet Heliwest til å laserskanne hele linjenettet på Agder. Målet er å kartlegge hvor det er nødvendig å rydde skog for å sikre strømforsyningen i landsdelen.

Torsdag 21. juni kom helikopteret for nær en kryssende regionalnettslinje, og rotorbladene kuttet de tre strømlinjene som er på denne. Ingen ble skadet i ulykken og helikopteret landet trygt på Gullknapp flyplass. Ingen mistet strømmen som følge av hendelsen. Agder Energi Nett innførte umiddelbart flyforbud i forbindelse med kartleggingsprosjektet, og relevante myndigheter ble varslet.

Agder Energi Nett har i samarbeid med Heliwest gjennomført en nøye granskning av hendelsen og Heliwest har innført flere tiltak som skal bidra til at lignende ikke skjer igjen. Etter planen fortsetter laserskanningen av linjenettet på Agder denne uken. Flyplanen oppdateres fortløpende.

De viktigste tiltakene er:

• Pilot og navigatør skal hver morgen gå gjennom dagens flyplan og merke av på papirkart hvor strømlinjer krysser hverandre, samt eventuelt andre hindringer.
  • I helikopteret er det installert to navigasjonssystemer som varsler om kryssende linjer både visuelt og med lydsignal.
  • Flyhastigheten langs strømlinjenettet senkes.

Helikopteret som Heliwest benytter i oppdraget for Agder Energi NEtt.

Agder Energi leverer ren energi for at samfunnet skal fungere, nå og for fremtiden.. Konsernets virksomhet omfatter produksjon, distribusjon og salg av fornybar energi, samt energitilknyttede tjenester. Vår visjon er å være et ledende norsk konsern innen fornybar energi.

Følg pressemeldinger fra Agder Energi

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Agder Energi på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Agder Energi