Gjennomfør en brannøvelse i hjemmet – det kan redde liv!

23.11.2016 11:45 | Sector Alarm

Det er snart adventstid med mørke, lune kvelder, peiskos og stearinlys. Jul og nyttår er tradisjonelt høysesong for brann og desember er årets klart verste brannmåned. Dette er en påminnelse om at alle bør være ekstra oppmerksom på brannfaren. 1. desember er Røykvarslerens dag – en glimrende anledning for en sjekk av røykvarsleren og en god dag for å gjennomføre en brannøvelse i hjemmet!

Når en brann oppstår er det røyken som er farlig. Røyken stiger og sprer seg raskt. En brannøvelse er derfor et godt brannsikringstiltak.

Gjennomfør brannøvelse

Et godt forebyggende tiltak er å gjennomføre brannøvelse i hjemmet. De fleste av oss gjennomfører brannøvelser regelmessig på jobben eller på skolen. Dessverre glemmer mange familier å gjennomføre brannøvelse i hjemmet, stedet hvor man tilbringer mest tid. I en stresset situasjon er det viktig å vite hva man skal gjøre og hvordan. Ikke minst kan barn bli redde og gjemme seg under sengen eller i et skap når røykvarsleren piper. Det er derfor viktig at de føler seg trygge og vet hva de skal gjøre. Ved å lage egen handlingsplan og rømningsplan for familien og avholde øvelser minst to ganger i året, står man mye bedre rustet til å takle en krisesituasjon.

-Vi har laget en varm film om å holde hodet kaldt. Vårt mål er å bidra til økt brannsikkerhet i Norge. Dette vil vi gjøre gjennom å opplyse om brannsikkerhet og oppmuntre familier til å gjennomføre brannøvelser, sier administrerende direktør i Sector Alarm Viggo Skeisvoll.

Hvorfor brenner det?

I følge Norsk Brannvernforening er det de typiske brannårsakene som øker i førjulstiden. Glemte gryter og kjeler på komfyren og uforsiktighet ved bruk av levende lys. Kanskje ikke så rart, ettersom vi i desember gjerne koker og steker mer mat enn vanlig. Det tennes også langt flere levende lys enn vanlig. I tillegg slår vi på all mulig slags elektrisk julebelysning. Det hele toppes med  fyrverkeri i nyttårshelgen. Tradisjonene og kosen skal vi selvfølgelig beholde – men med noen få grep kan du sikre deg en tryggere jul!

Sector Alarm er et norsk konsern i sterk vekst og hadde i 2016 en omsetning på nesten 4 milliarder. Selskapet ble etablert i 1995 og er i dag en av de ledende aktørene i Europa. Sector Alarm leverer trygghet til sine kunder gjennom alarmløsninger til boliger og bedrifter. Selskapet har mer enn 450 000 kunder og over 1500 medarbeidere i Norge, Sverige, Spania, Finland og Irland. I Norge har selskapet 170 000 kunder og 600 medarbeidere. Både medarbeidere og kunder er i fokus hos oss, noe våre klimaundersøkelser og de mange prisene vi har mottatt for beste kundeservice bekrefter.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.Besøk vårt presserom