Gåte bruker urgammel norsk kauking på ny singel

Gåte slipper i dag en ny låt fra deres kommende tredje album. Foto: Ole A. Ekker

12 års stillhet ble brutt i fjor da Gåte bestemte seg for å gjøre et svært etterlengtet comeback. Bandet, som nå består av søsknene Gunnhild og Sveinung Sundli, samt gitarist Magnus Børmark, bassist Mats Paulsen og trommeslager Jon Even Schärer, kom da tilbake på banen med EPen «Attersyn».

Den fikk knallanmeldelser, med erklæringer som at Gåte hadde sluppet «ny musikk i majestetisk forkledning», og at dette ganske enkelt var et «kjærkomment gjenhør» med ett av norgeshistoriens mest unike band. Med sin finurlige miks av norsk folkemusikk og storslått rock med Gunhilds massive dialekt-stemmeprakt er dette noe som ikke det kan nektes for.

Dette er en suksessoppskrift som de har med seg nå som de slipper første singel fra deres kommende tredjeplate - 14 år etter «Iselilja» kom ut. Singlen «Kom no disjka» er basert på urgammel, norsk kauking byr på alt man kan ønske seg fra en Gåte-låt - og litt attåt.

Hør "Kom no disjka" av Gåte her!

Artwork for "Kom no disjka"

Michael Krohn nytolker ikonisk låt17.8.2018 12:01Pressemelding

"En gammel mester flekker tenner", påpekte iTromsø. "Han oser fortsatt av glød, vitalitet og smittende entusiasme", mente Deichman Musikkbloggen. "Dette er Michael Krohn på sitt beste", erklærte Dagsavisen. Med andre ord var det ikke manko på lovord da den legendariske frontmannen i minst like legendariske Raga Rockers slapp soloskiva Unwanted i fjor. Nå heller Michael Krohn mer bensin på bålet med det som er hans første singel fra det kommende albumet Søvnløse netter - en tittel som nok er mer enn kjent for fans av Raga Rockers. Dette er et album med nytolkninger fra bandets katalog, samt én låt fra Krohns Easy Riders, én splitter ny låt og denne singelen fra Kjøtt: "Jeg vil bli som Jesus". Hør Krohns nytolkning av "Jeg vil bli som Jesus" her! – Ideen med denne platen har vært å lage et roligere album enn det som forbindes med Raga Rockers, for å la tekstene og sangen komme bedre fram. Produsent Hugo Alvarstein har pakket det hele inn i behagelig vellyd, og instrumentene trakteres av

Ny, fantastisk fengende singel fra deLillos10.8.2018 11:02Pressemelding

– Som alle andre tekster, kom «Plage» plutselig fra intet, forteller frontfigur i deLillos, Lars Lillo-Stenberg, om bandets nye singel som du kan høre her! Etter at de i fjor sanket inn femmer etter femmer for for sitt syttende studioalbum, La oss bli fri for all nostalgi, er ett av landets aller mest elskede norske band gjennom tidende aktuell med ny musikk igjen i dag. På "Plage" beviser de at de selv etter over 30 år som band makter å skape frisk og enormt fengende musikk. Bakgrunnen for låta, sier Lillo-Stenberg, er erfaringer fra ulike mennesker han har kjent. – De har svirret i hodet mitt; folk som sliter med en barndom der de har blitt kritisert, og senere båret det med seg videre i livet som en byrde. Jeg tror det gjelder mange, og det er ofte sikkert veldig overraskende for en forelder og skjønne at dette har skjedd, sier han. Da han skrev "Plage", var det fordi han fikk en trang til å skrive en tekst som, i beste fall, kan virke medfølende og frigjørende. – Altså at når noe i

Anja Garbarek slipper spektakulær ny singel10.8.2018 09:39Pressemelding

31. august skjer det noe som ikke har skjedd på 13 år. Da kommer Anja Garbarek sitt nye konseptalbum The Road Is Just A Surface - en plate som river ned forhenget til drømmenes verden. Som byr på det vakre og det vemodige, det melodiske og det makabre. Sist Garbarek slapp et album var i 2005 med Briefly Shaking. Men allerede i dag kommer en ny forrett fra albumet, som følger opp "The Will to Walk" fra tidligere i år. Det Garbarek byr på med "The Witness" er rå og fengende surrealistisk pop som uten tvil kan klassifiseres som noe helt særegent - noe du selv kan høre her! – Til alle tider har maskene vært et kjærkomment hjelpemiddel i kommunikasjon når vi vil fremstå som noe annet enn den vi virkelig er. "The Witness" peker på at vi alltid selv er vitne til dette bedraget, og også den ensomheten vi føler bak denne tildekkingen, sier Garbarek om sin nye singel. – Da jeg lagde denne sangen, var baktanken at musikken skulle være søt og «happy» for å bli en kontrast til hva teksten handler o

Ny dobbelsingel fra Jess Morgan3.8.2018 11:31Pressemelding

– Det er en merkelig tid i England akkurat nå, og det inspirerte meg til å skrive disse sangene, sier Jess Morgan om sine nye låter, som kommer i dag. Det er ikke mange ukene siden evig produktive, og ikke minst særdeles dyktige, Jess Morgan slapp hennes henholdsvis tredje og fjerde låt i år, "Blue Jay" og "Valentina". Men den britiske låtskriver-maskinen kjører fortsatt på for fullt: I dag kommer det derfor ytterligere to, smertelig gode låter fra Jess Morgan i form av "Leytonstone" og "Gold and Blind", som du kan høre her! – Myndighetene våre skaper med vilje en fiendtlig atmosfære i kjølvannet av Brexit, ved å selge infrastrukturen vår bit for bit. Disse sangene handler om å ville se noe godt, men ikke vite hvor man skal se. Jeg vil bare vite at det finnes noe håp. Jess Morgan har tidligere spilt inn musikk i Bergen, sammen med HP Gundersen og Daniel Birkeland. Jess er en utmerket historieforteller, og byr på musikk med både hjerte, sjel, lidenskap og velbehag. Musikken hennes har d

Zuma slipper ny singel3.8.2018 09:46Pressemelding

Etter sommerens første altoppslukende singel fra Zuma, "Brothers In Blood", er det duket for neste runde med landets fremste synth-pop-makere. I dag kan du meske deg med "Dancing With The Stranger", som følger den samme, lekre stilen som Alexander Stenerud og Henrik Njaa kokte sammen på forrige singel. Den dagsferske singelen hører du her! Etter noen år vekke fra synthene, skrudde Zuma dem på igjen i fjor og returnerte med "Ocean". Dette er et navn mange vil kjenne seg igjen i fra tidlig 2000-tallet, en periode da de hadde radiohiter som «Pearl» og «Joy In The City», samt hadde to Melodi Grand Prix-opptredener med vokalist Alexander Stenerud.

Goneo med en godsak av en låt27.7.2018 10:35Pressemelding

18 år gamle Vetle Sigmundstad fra Grimstad, bedre kjent som Goneo, har tidligere gitt ut singler som "Needle" og "Don't Talk About Love", og har utarbeidet sin egen, freshe stil som sjonglerer pop med elektronika, jazz, funk og flumestep. I dag kan du endelig høre neste herlighet fra Goneo i form av "Snake Eyes", og det gjør du her! – Ofte når en er forelska og svært betatt av hverandre, pleier man å love hverandre mye - ofte hele verden. "Snake Eyes" handler om de gangene dette blir sagt, men også hvor fort det kan forandre seg. Hvordan du dagen derpå ikke er like viktig, og sniker deg unna noen du har lovet alt, forteller Goneo, og legger til: – Låta handler da om noen som har opplevd dette litt for mange ganger, og blitt gjort om til en som ser sånne typer; altså snakes. Derfor får gutten/jenta "snake eyes". Følg Goneo her på Facebook og Instagram.