Går mot konkursrekord!

Siste konkursrapport fra data- og analyseselskapet Bisnode viser en sterk vekst i konkurser og tvangsavviklinger. 3559 bedrifter er slått konkurs eller tvangsavviklet første halvår, en økning på hele 9,8 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. – Hvis vi ser på de siste tolv månedene, ligger vi tett oppunder rekordtallet fra 2009, sier kredittøkonom Per Einar Ruud i Bisnode.

De siste tolv månedene har 6437 bedrifter blitt slått konkurs og tvangsavviklinget, det er ikke langt unna rekorden på 6449 fra 2009, sier Kredittøkonom Per Einar Ruud i Bisnonde.

Der tvangsavviklinger gikk ned med 40 prosent i mai, opplevde vi en vekst på hele 70,9 prosent i juni. I år har vi hatt 32,4 prosent flere konkurser og tvangsavviklinger enn det vi hadde i juni 2017. – Etter en liten nedgang i mai er vi i juni tilbake på en relativt høy vekst. Første halvåret i 2018 har hatt en økning på nesten ti prosent sammenlignet med de første seks månedene i fjor, og det er mye, forteller Per Einar Ruud.

Konkursrekord i sikte

I april ble det spådd en ny konkursrekord med konkurstall som kan overgå det vi opplevde under finanskrisen. I mai bremset utviklingen seg, men økonomene mente det var for tidlig å uttale seg om hvordan tallene ville svinge, det hadde de rett i. Juni-tallene viser at vi igjen kan gå mot konkursrekord.

– Det er vanlig at konkurstallene varierer fra måned til måned, og spesielt når det gjelder tvangsavviklinger. Vi må se på det helhetlige bildet for å danne et ordentlig inntrykk. De siste tolv månedene har 6437 bedrifter blitt slått konkurs og tvangsavviklinget, det er ikke langt unna rekorden på 6449 fra 2009, sier Ruud.

Tjenesteyting går mot konkurstoppen

Selv om Bygg- og anleggsbransjen fortsatt ligger på konkurstoppen har det kun vært en moderat vekst med 2,3 prosent målt opp mot første halvår i fjor. Men denne bransjen står samlet for 27 prosent av alle konkurser. Tjenesteyting som er den nest største konkursbransjen har derimot hatt den største økningen fra første halvår i fjor. Hele 18,2 prosent!. – Hvis denne utviklingen fortsetter kan det være at Tjenesteyting snart blir den mest utsatte bransjen, understreker Per Einar Ruud i Bisnode, som advarer næringslivet om at de må følge godt med. – Konkurs hos en bedrift kan medføre store problemer hos andre bedrifter, det er derfor viktig å passe godt på de man handler med, advarer Ruud.

Venter konkursrush i april!10.4.2018 06:00Pressemelding

Antall konkurser økte med hele 21,4 prosent fra november i fjor til mars i år. I mars måned gikk derimot antall konkurser og tvangsavviklinger ned med 14,1 prosent i forhold til samme måned i fjor. – Den underliggende trenden er at det er svært mange bedrifter som går overende for tiden. Skifteretten var påskestengt siste uken av mars. Vi tror derfor at nedgangen kun er midlertidig, og at det blir et nytt rush av konkurser i april, sier Kredittøkonom Per Einar Ruud i Bisnode.

Langt færre går konkurs!8.9.2017 15:07Pressemelding

Tall fra data- og analyseselskapet Bisnode viser at antall konkurser i næringslivet er på vei ned. I august var det 18,4 prosent færre konkurser og tvangsavviklinger enn i august i fjor. Hittil i år har antall konkurser og tvangsavviklinger gått ned med 2,6 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. – Nedgangen i antall konkurser er gledelig, og et klart tegn på at det nå går bedre i næringslivet, sier kredittøkonom Per Einar Ruud i Bisnode.