Fylkesordfører Tore Sandvik: Et samlet Storting må bidra

I dag ble det kjent at regjeringspartiene og KrF har blitt enige om hvilke oppgaver de nye regionene skal få overført fra staten. Leder av fylkesordførerkollegiet og fylkesordfører i Trøndelag, Tore Sandvik, mener Stortinget bør samle seg om å ta kraftigere i på flere områder.
Tore Sandvik, leder av fylkesordførerkollegiet og fylkesordfører i Trøndelag. Foto: Hilde Wormdahl/flickr

Tore Sandvik, leder av fylkesordførerkollegiet og fylkesordfører i Trøndelag mener oppgaveoverføring til regionene vil gi mer treffsikker og helhetlig styring av fylkene i Norge.

- Når regionreformen nå er avklart, må et samlet storting bidra til at det overføres oppgaver til de nye fylkene. At makt, ressurser og oppgaver flyttes fra statlige direktorater og byråkrater til folkevalgt styring i regionene, styrker folkestyret og vil gi mer treffsikker og helhetlig styring av fylkene i Norge. Mer helhetlig bruk av makt og ressurser regionalt, vil medføre en mer effektiv bruk av samfunnets ressurser innen både vegbygging, opplæring, innovasjon og næringsutvikling.

- Dagens pressekonferanse avklarer ikke alle detaljer, men det er grunn til å spørre om det er nødvendig å gå med museskritt på flere områder, slik at Stortinget bør samle seg om å ta kraftigere i på flere områder.