NAF

Fylkene får fortsatt for lite til vei

Del

Det er en fortsatt god satsning på samferdsel og riksveinettet i statsbudsjettet for 2018. - Men fylkesveiene får for lite denne gangen også, selv om Regjeringen innfrir når det gjelder riksveiene, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i medlemsorganisasjonen NAF.

Bilen er det eneste realistiske alternativet i distrikts-Norge.
Bilen er det eneste realistiske alternativet i distrikts-Norge.

Vedlikeholdsetterslepet på riksveiene skal reduseres med 1,3 milliarder, og totalt økes potten til veiformål med 5 milliarder. Dette er en fortsatt god satsning på samferdsel, men fordelingen til fylkesveier og -tuneller er for dårlig.

-Det er utrolig mye dårlig vei i Norge. Folk rundt i hele landet opplever dette daglig på kroppen, og det skaper utfordringer for fremkommelighet og ikke minst trafikksikkerhet, sier Sagedal. -Distriktene har liten grunn til å juble, og vi hadde ventet en skikkelig satsning på fylkesveiene nå, sier hun.

Bygging av midtrekkverk går for sakte

Trafikksikkerhetstiltak vil få om lag 50 millioner mindre av en pott på ca. 500 millioner. Dette er en betydelig nedgang.

-Møteulykkene er de ulykkene som krever flest liv på riksveiene våre, og midtrekkverk er det tiltaket som har best effekt for å eliminere slike ulykker. Med denne reduksjonen vil det gå enda saktere med trygge veiene, sier Sagedal.

Bompengene vil fortsette å øke

Innbetaling av bompenger fortsetter å øke. Selv om det vil være fortsatt høy takt i veibyggingen, faller en stor del av regningen på brukerne av veiene.

-Tiden er moden for å se på hvordan vi finansierer veibyggingen. Bompenger slår i mange tilfeller feil ut, spesielt rundt byene. Her er investeringsbehovene store og staten bidrar med mye, men vi ser at det også kan slå ut urettferdig for enkeltgrupper, og oppfordrer igjen regjeringen til å tenke nytt, sier Sagedal.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Bilen er det eneste realistiske alternativet i distrikts-Norge.
Bilen er det eneste realistiske alternativet i distrikts-Norge.
Last ned bilde

Om NAF

NAF
NAF
Østensjøveien 14
0609 Oslo

08505http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med over 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 71 lokalavdelinger, 360 ansatt og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg saker fra NAF

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra NAF

Trondheim og Stavanger er best å sykle i8.9.2017 13:11Pressemelding

Det er mye tryggere å sykle i Trondheim og Stavanger enn i Oslo. I hvert fall hvis vi skal høre på de som ferdes rundt i disse byene. Mens bare en av fire i Oslo synes det er trygt å sykle i byen, mener 55 % i Trondheim og 49 % i Stavanger at det er trygt i sine byer. Altså dobbelt så mange som i Oslo. - Det er mye som skal til før det oppfattes som trygt å sykle i storbyene våre, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF, medlemsorganisasjonen for trafikanter.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom